En helpunschig dag

Vissa dagar borde man stanna kvar i sängen. I fredags var det en sån dag. Men eftersom man inte vet det innan, stiger man ju upp. Dessutom gick det ovanligt lätt, för mannen och jag skulle göra en massa ärenden, bland annat slutklämmen på barnbarnens julklappar, och det är ju roligt. Vi hade annat också. Blommor, Systemet, en julmatta, lösa ut biljetter till Maria Möllers show i februari och - naturligtvis - mat. Denna mat.

Allt gick bra tills jag skulle betala på Maxi. Mannen stod redan och packade varor, fullt koncentrerad på sin uppgift. Han såg alltså inte det som schwischade förbi mig och landade på golvet framför mig. En punschflaska! Krossad. Snäll som jag är, bad jag kassörskan om papper för att torka upp kletet så inte någon skulle fastna där och bli varande över helgen. Jag gnuggade och gnuggade. När jag var klar och skulle fortsätta med betalningsproceduren, kom en kvinna från ingenstans och sa försiktigt:
- Ursäkta men jag tor du tappade något....
Och så pekade hon på golvet. Men vad i hela??!?!? En punschflaska till! Var kom de ifrån? Krossad, även den. Vem ville mig så ont? Det var bara att börja torka igen. Nu hade jag punschklet på fingrarna och plånboken också och det gick inte inte att torka bort med papper, naturligtvis.
- Här stannar jag inte en minut till, sa jag till kassörskan sedan jag lyckats öppna plånboken och göra rätt för mig.
Jag gick med raska steg till mannen, som nu var medveten om de flygande attackerna mot mig och såg på mig med en förbryllad blick.
- Det var det jäkligaste, började jag, samtidigt som jag skulle kolla att jag hade dragit igen blixtlåset på handväskan och frös till is!!
I väskan låg - två punschflaskor!! Som jag inte hade köpt och definitivt inte betalat.
Kassörskan var snäll. Hon tog emot flaskorna utan att göra en polisanmälan, hon ville nog bara att jag skulle försvinna fortast möjligt innan hela affären började lukta punsch och var nerkletad.

Resterande ärenden gick bra. Trodde jag. Men när vi kom hem var min väska okey-ad. Ja, onycklad, alltså. Min nyckelknippa var borta! Nu blev det riktigt jobbigt. Jag ringde runt till alla ställen vi hade varit på men ingen hade sett till mina nycklar. Jag kunde inte tänka på annat. Gick igenom mina förehavanden från dagen innan men kunde inte hitta lösningen någonstans. Så fruktansvärt frustrerande! Jag sjönk mer och mer ner i självömkans dal och tyckte att livet var orättvist. Först hade man blivit attackerad av flygande punschflaskor och sen förlorat sin nyckelknippa.
Mannen försökte muntra upp mig och sa:
- Nu är det snart trav och Dagens Dubbel, nu ska du se att vi vinner!
För första gången sedan jag börjat intressera mig för trav, ställde de in allt utom första loppet! På grund av dåligt väder. Vem blev förvånad?

Men lördagen kom och jag bestämde mig för en rundringning igen. Började med Maxi så klart. Men nej, inga nycklar inlämnade. När jag kände att bristningsgränsen var nära, hörde jag plötsligt en röst i telefonen som sa:
- Hur ser knippan ut?
Jag fick hjärtklappning.
När jag började den detaljerade redogörelsen, tyckte jag mig höra ett positivt hummande och till slut sa hon, denna underbara människa:
- Jo, den ligger här!
Nu vände det! AIK slog Djurgården med 8-1, Barcelona slog Real Madrid i El Clasico och vi träffade fantastiska vänner på kvällen! Och, det bästa av allt, mina nycklar låg i väskan. Bara dom. Inga punschflaskor.

Kommentarer
Postat av: Chrille

8-1 Härligt!! Jag har Djurgårdskompisar som inte var så kaxiga idag. Och LHC tog äntligen några poäng, fem lag inom en poäng, så än lever hoppet.

2011-12-12 @ 13:35:06
Postat av: Maude

Du har en bror också som var stor i nederlaget! Han sms-ade och grattade. Som det måste ha kostat på ... :-) Heja LHC, nu börjar ni knappa in ;-))

2011-12-12 @ 13:56:26
Postat av: Katja

Berätta inte om Maria Möller var bra/dålig förrän efter 1 mars. Vill inte ha för höga förväntningar

alt. besviken i förväg, när alla vänliga själar

bara måste tala om hur bra eller dålig en föreställning är. Nej strunt i det,jag får nog undvika din blogg under februari. Är det i början eller slutet av månaden???

2011-12-21 @ 17:32:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0