Jag drunknar i rabatter!

Vi pratar mycket, min frissa och jag. Det är resor (Gun-Marie), barnbarn (jag), trädgård, nya fröer som ger svarta blommor, spindlar, ja, i princip vad som helst. Som dessutom alla andra i salongen får höra, vare sig de vill eller inte. Men - i förrgår hade vi hemlisar för oss och viskade så tyst vi bara kunde.
 
Om någon skulle ha kunnat urskilja nåt enstaka ord, hade de förmodligen hört "appar", "instagram", "trådlöst nätverk" och "jag kommer inte ihåg vad det heter men". Vi pratade om sånt som vi inte begriper och sånt som vi inte vill att andra ska veta att vi inte begriper. Därav viskandet.
Så har det blivit. Man snappar upp ett ord här och ett annat där men har dålig koll på vad de står för. Det vill man ju inte skylta med. G-M hade hört att bloggar är ute. Nu skulle det vara, ja, vad hette det nu då? Instagram, försökte jag med. Nej, nej, sa hon, inte det, det här är nåt helt annat.
 
Okej, jag struntar i om bloggar är ute. Det behov jag har av att yttra mig om saker och ting, ryms inte på, exempelvis, twitter. Ta bara rabattkuponger. Nu har jag fått dem på hjärnan och för att klargöra min ståndpunkt, behövs ordentligt med utrymme. Jag är så less på dem!
I går kom en pytte-, pytteliten kupong från Ica Kvantum med 5 procents rabatt på storköp. Det kom också en stooor kupong, i A5-format, från Ica Maxi med 5 procents rabatt på storköp. Dessutom kom Icas tidning Buffé med en värdecheck på 25 kronor och rabatter på "varor du brukar köpa". Vad då storebror ser dig? Jag tycker det är olustigt när jag får 20 procent rabatt på citronsås till lax, till exempel. En sån gör man väl själv hur enkelt som helst. Om jag då råkar ha köpt en förpackning en, eller kanske två gånger, ska det nödvändigtvis basuneras ut med den underförstådda pekpinnen att jag är en lat husmor? Eller riven ost? Jag brukar faktiskt riva ostkanter och frysa ner men, tja, ibland så . . . Men till det och att jag "brukar köpa" är väl ändå steget långt? Inse skämsfaktorn i erbjudandena.
Min kompis får alltid 20 procent rabatt på Tutti Frutti tablettaskar vid köp av två stycken . . .
 
Skippa alla rabattkuponger, som säkert kostar massor i produktionskostnader, och sänk priserna rakt av i stället! Och kära Kapp-Ahl, era kuponger på 25 procent på ett dam-, ett herr- och ett barnplagg, är ingen överraskning. Går det två dagar efter utgånget datum innan de nya anländer? Året om. Sänk priserna, för sjutton! Det har ni råd med om ni skippar administrationen kring era fantastiska erbjudanden.
 
Jag avskyr rabattkuponger men de ligger i  min plånbok. Förutom Ica-Maxis femprocentare. Den ryms inte. Det vill till att man har en stor väska. Få se nu, Åhléns klubbkort, har jag inte tio procent på väskor där? . . .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0