Vilka fantastiska skapelser!

När Vår Herre skapade himmel och jord, måste han ha haft en plan. I den planen ingick kiropraktorer och naprapater. Och dess namn skulle varda Jörgen och Per.
I går besökte jag Jörgen. Halleluja! I dag känns det som att jag hade blivit överkörd av ett malmtåg. Halleluja!
 
Efter ett ljud, mycket liknande ett pistolskott, kunde jag lyfta höger arm ända upp mot taket, i stället för, som tidigare, till midjehöjd, det vill säga obefintligt . . .
Ibland gör han mig så illa att jag skrattar. Helt ologiskt men det går inte att låta bli. Naturligtvis är det inte hans avsikt att göra mig illa, det är bara min kropp som reagerar så på en adekvat behandling. Då är min primitiva första reaktion att klippa till honom. Om jag kunde. Men han vet att han kan känna sig trygg eftersom jag är där av just den anledningen att min högra arm inte kan klippa till nånting. Inte ens en pappersstjärna. Och min vänstra arm pratar bara i telefon. Det är det enda den duger till. Även i friskt tillstånd.
Jag vet och känner full tillit; Jörgen gör gott. Även om det gör jävulskt ont.
 
Jag måste också få berätta om en annan människa som gör gott. Hon ringde i går och frågade om jag behövde blåbär. Själva hade de plockat mer än de behövde och i söndags, när de var ute för att plocka lingon, hade de hittat ett blåbärsställe med de finaste, största blåbär hon nånsin hade sett. Så de plockade 60 liter!!
- Hur många liter vill du ha? Femti, sexti?
- Men herregud, ni måste ju sälja dom, inte kan du ge bort dom.
- Dom är rent för fina för att sälja. Säg, hur många hinkar vill du ha? Och dina barn? Barnbarn?
- I så fall köper vi bären.
- Aldrig! Men du får hämta dom själv.
 
Vi, barn och barnbarn blev naturligtvis överlyckliga och bokade fyrtio liter. När mannen och jag hämtade bären, var vår andel r-e-n-s-a-d-e. "Du har ju så ont, du ska inte sitta och rensa", sa hon med bestämd röst.
Hur kan hon vara verklig? Fanns hon också med i Vår Herres plan, när han skapade lingon och blåbär? Kantareller och hjortron? I så fall har han lyckats otroligt bra med sin plan; kiropraktorer, naprapater och generösa vänner. Och han såg, att det var gott.
 
 

Kommentarer
Postat av: Sys

Blir lätt orolig, när du börjar blanda in skapelseberättelsen i dina fö så trovärda skriverier! Bara lyfta armen i midjehöjd är väl inte så pjåkigt, härom dan hade du ju midjan uppe i halsen sa du ju!! Men din fantastiska vän, henne skulle jag vilja låna emellanåt.

2012-09-18 @ 13:38:53
Postat av: Maude

Sys, du ska alltid vara lätt orolig för mig, det är en sund känsla, tror jag. Att jag flyttade midjan till halsen beror ju på att du har gett mig order att inte göra något arbete nedanför midjehöjd. Eller - var det ovanför ...? Äh, skit samma, min midja är inte bara flyktig, den är i praktiken gömd ;) Och - min vän är din vän. Sån är hon.

2012-09-18 @ 19:19:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0