Blinka inte - då kanske du missar våren

I går skulle jag träffa Ywe, min barndomskompis, på stan. Eftersom vädret var vänligt, blåsten måttlig, temperaturen tvåsiffrig över plusstrecket, beslutade jag mig för att gå in till centrum. Det skulle göra mig gott efter ett par dagar inomhus på grund av överdimensionerad vindstyrka.
 
För ett ögonblick kände jag inte igen mig och blev rädd att jag drabbats av akut demens, när jag kom ut. Att man aldrig lär sig. Om man tittar bort en stund, kan det vara försent. Man missar våren!
 
Jisses, all snö var borta, förutom de högar som traktorerna gemensamt dumpat. Alla gräsmattor var framme, redo att bli kliade. Här och där lyste det blått, vitt och gult av vårblommor och genvägen till garaget fanns där! Inget mer rantande runt hela huset för att komma dit, nej, nu går vi förbi grannens balkong i stället och tjänar alla gånger femton sekunder.
 
Till helgen blir det spännande! Då ska vi möta vintern igen. Sjutton kilometer längre västerut finns den, något annat skulle förvåna mig nåt oerhört. Det dröjer ett tag till innan mannen får sätta igång med odlingarna i växthuset, där i stugan. Själv har jag redan både tillverkat ett växthus, förgrott frön och ser resultat för varje dag.
Jag hittade nämligen, i städskåpet när jag letade efter tomtebloss, en påse med krassefrön, som jag själv tagit reda på och torkat, och räknade ut att det kunde ha varit en fyra-fem år sedan. Blir frön för gamla? Det var en intressant uppgift för en amatörforskare att ta reda på. Jag la dem i blöt över natten, sen fick de två dagar i en fuktad disktrasa innan jag kikade på dem. En del var svarta, andra långhåriga och ludna medan - faktiskt - flera hade spruckit och släppt fram en liten grodd.
 
Dags för steg två. Jag fyllde små papperskoppar med blomjord som jag hade under diskbänken i en öppnad påse sedan ett par år tillbaka. Så hade vi, turligt nog, precis köpt en prinsesstubbe vars genomskinliga förpackning i hård plast, passade precis till växthus! Med några hål i taket blev det perfekt syretillförsel.
 
Nu kommer dom!! I en svindlande fart. Krasse, som normalt blommar på sensommaren och hösten, kommer förmodligen att blomma i maj hos mig. Det är fasingen ingen ordning på årstiderna numera. Det är bara vintern som är som den är. Jag kanske ska så lite busfrön i mitt växthus i januari nästa år och se vad som händer.

Om jag hittar några i städskåpet.

Kommentarer
Postat av: Anitha

Angående gamla frön, lägg de i vatten, de som sjunker kan du använda men måste läggas i "grodd" på en gång. Det hade du ingen aning om att jag visste, va ;)

Svar: Nu är jag riktigt imponerad, Anitha! Du är inte bara ett datasnille, du kan dina frön också... ;-)
Maude Westerman

2013-04-27 @ 13:39:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0