Om jag kunde, skulle jag .....

 
Det är mycket jag skulle ändra på - om jag kunde.
Vädret, till exempel. I förmiddags skulle jag gå, observera gå, till tandläkaren. Normalt sett går det bra. Men när var det normalt senast?
Den tredje december ska det inte vara glashalt på gator och trottoarer med rinnande vatten på sluttande plan. Då ska det knarra under sulorna av kall snö. Jag fick parera, stirra ner i gatan och spänna mina muskler allt vad jag förmådde. Det är inte bra. Framförallt känns det inte bra så här efteråt. Men hos tandis gick det bra!
 
Sen skulle jag ändra på mig. Jag skulle vilja att jag fokuserade på sånt som är bra, i stället för det som retar mig så jag blir svettig på ryggen. Tänk om jag bara kunde glädjas åt Johan Olssons bragdguld i dag och skratta gott åt tjurgubben Wassberg som äntligen, efter trettiotre år, accepterar att ta emot den bragdmedalj han blev tilldelad 1980. Men nejdå, jag fokuserar på idioterna.
 
Sociala medier, som det väl heter, har öppnat en värld för anonyma knäppskallar som kan vräka ur sig precis vad som helst, utan att tvingas stå för det. Som att twittra att det var "fel Walker som dog", bland andra liknande idiotkommentarer. Att en skådespelare dör, kan naturligtvis orsaka förstämning bland hans beundrare men att det skulle ge anledning till att önska livet ur en glad, ödmjuk fotbollsspelande kille som gillar att sjunga, det är bara så förbannat bedrövligt! Kevin Walker har gått till final i Idol och det ger då automatiskt människor rätt att skriva vad som helst om honom, till och med att önska livet ur honom. VA??!??
 
Eftersom det inte går att ändra på andra, får man ändra på sig själv. Alltså måste jag lära mig att inte reagera, bli upprörd för att inte säga vansinnig på hur en del andra uppträder. Och det är ju bara, tyvärr, ett exempel i mängden. Varje dag får vi upplysningar om folk som inte beter sig som det måste vara ha varit avsett att folk skulle bete sig. Bemöt andra som du själv vill bli bemött, och sådant.
 
Stopp nu, Maude, stopp! Det är ju advent. Sjung långsamhetens lov, för sjutton!
 
Okej. Vi hörs. Jag måste besinna mig innan jag hamnar ute på hal is.
Igen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0