Hockeytränare - vår tids nomader

Plötsligt händer det; alla i Skellefteå kommun pratar med varann! Senast det hände var väl när Burk-Curts alla rikedomar offentliggjordes i samband med hans död. Guldtackor, minsann. Man skulle nog ha blivt burksamlare i stället . . . Så sa vi.
 
Men i dag är det nog ingen som avundas objektet för Det Stora Samtalsämnet: Anders Forsberg. Han fick ju sparken som SAIKs tränare bara så där. Fyrtio minuter fick han på sig att lämna stället. Chocken blev stor hos alla och då menar jag alla. Oavsett hockeyintresse. Det gäller liksom att hänga med och åtminstone låtsas vara något sånär insatt, för diskutera vill man ju.
 
Hockeytränare är nutidens nomader. Jag har tidigare föreslagit att de, under sin aktiva karriär, ska strunta i att skaffa sig bostad, lägenhet eller hus, och i stället satsa på ett mobilt hem, husbil till exempel. Det skulle ju underlätta flyttningarna som ofta kommer med kort varsel, man kan till exempel ha fyrtio minuter på sig . . .
 
Jag har ingen aning om hela sanningen har kommit fram i ärendet och jag bryr mig inte. Det är inte inom min sfär. Vad jag dock kan konstatera är att Anders Forsberg har mycker kvar att lära; han kan nämligen inte tugga tuggummi som de andra, mer erfarna coacherna. Ibland kör han någonting runt, runt i munnen men om det är tuggummi eller en stor karamell, går inte att avgöra. Karameller hör inte hemma i ett hockeybås, Anders! Där ska man tugga tuggummi som om det vore det sista man gjorde, vare sig man smaskar med öppen mun eller gnetar på med stängd mun! Tempot ska vara högt och om man råkar bita sig i tungan eller kinden, får det a-l-d-r-i-g märkas. Dessutom ska man spotta som en uppvarvad vattenspridare. Bry dig inte om var loskan hamnar, Anders, det är oväsentligt, de flesta har ju ändå hjälm på sig.
 
Det är absolut varningsflagg att göra som du, se ut som ett barn som har fått sitt livs första, stora, hårda godis och inte vet var någonstans den ska placeras i munnen. Definitivt inte mitt fram, som du gör ibland, för du kan ju inte både skrika ut order till spelare och behålla karamellen samtidigt .Den kommer att ramla ut och det blir lätt lite löjeväckande.  Nu, när du är ledig ett tag, kan du väl träna på tuggummituggning på egen hand så när du gör entré i ett nytt bås, har du fått in rätta knycket och smälter in bättre bland dom hårda grabbarna.
 
Oavsett vad och varför, kommer jag att sakna dig, Anders Forsberg. Vi har haft den trevligaste och artigaste av alla tränare, när det gäller mediaintervjuer. Snyggt! Jag skulle vilja avsluta med ett citat, som jag tycker passar in i sammanhanget: Tackar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0