Upprörd är bara förnamnet

Kom igen nu, Svenska Akademien, det är dags att skippa vissa ord och förpassa dem till historien!
Ärlig. Hederlig. Sanningsenlig. Äkta. Moral. Och glöm för all del inte att plocka bort "på heder och samvete", som betyder att man försäkrar att man lämnat sanna uppgifter.
 
Följ med i utvecklingen, för tusan! Men låt för allt i världen girighet vara kvar. Liksom "sko sig", "för egen vinnings skull", nonchalans och bedrägeri. De kommer nämligen att få större och viktigare betydelse allt eftersom tiden går. Tyvärr.
 
Empati, inlevelse i en annan persons känslor, hör till en förgången tid. Sudda! Deleta!
 
Fläskflilé som färgats till oxfilé. Hästkött, som vandrat genom en mängd mellanhänder i olika länder för att till slut hamna hos Findus, som tillagat lasagne med innehållsdeklaration "nötkött". Hjälporganisationer, vars absoluta toppledning, girigt har sugit åt sig miljoner av insamlade medel som skulle ha gått till behövande. Läggmatcher i världens toppfotboll. Kemiska preparat som ökar prestationsnivån på ett olagligt sätt. Toppchefer som erhåller miljonbelopp i fallskärmar när de begått oegentligheter och fått sparken. Politiker som använder skattebetalarnas pengar till privata ändamål. Kyrkan, som förbjuder homosexualitet men vars präster har förgripit sig på unga pojkar genom tider. Mutskandaler. Utvisning av små barn utan föräldrar. Misshandel av oskyldiga. Mord. Rån.
 
Jag är upprörd! Så in åt helskotta och långt inne själen upprörd.
 
Var finns förebilderna för dagens uppväxande släkte? Varför ska de rätta sig efter regler när de gång på gång får veta att vuxna, förtroendevalda, högt ansedda i samhället inte gör det? Man tjänar ju bäst på att låta girigheten och egoismen få styra. Att se till det egna jaget och inte bry sig om de andra. Man kan ju köpa sig vänner. Och hälsa. Låt de andra stå i kö, själv har jag pengar och armbågar som ger mig en gräddfil. Dessutom behöver jag inte berätta sanningen. Vad är den förresten? Jag har min sanning.
 
Mina älskade barn och barnbarn, sätt ner foten, vägra vara delaktiga i ett samhälle där lögnen är ett accepterat vapen mot rättvisa. Jag hoppas på er. Min egen generation är definitivt förlorad.
 
Förresten, Svenska akademien, behåll "sympati" ett tag till. Då behåller jag hoppet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0