Så går det när man bakar nyttigheter!

 
Om man tar havregryn och dinkelmjöl i mockarutorna/kärleksmumsen och på så sätt gör dem nyttigare, då blir det riktigt lyckat! Om man med nyttigt menar att man inte äter dem alls, utan i stället skrapar upp bitarna från balkonggolvet.
 
Nu när jag äntligen har en balkong, försöker jag hitta så många användningsområden som möjligt för den. Ett sådant är givetvis att kyla mat och bak. Bakning, kanske jag ska säga för tydlighetens skull.
 
Det brukar fungera efter ritningarna, vilket inte är förvånande med tanke på det okomplicerade förfarandet. Man bär ut det som ska svalkas av och bär in detsamma efter ett tag. Men när jag dristade mig till att ändra på ett gammalt, beprövat recept då reagerade naturkrafterna. Kakan hoppade upp från fatet, gjorde en trippel saltomortal och landade med glasyrsidan mot golvet. Smulor och kokos överallt. Så snopna har inte fåglarna blivit sedan jag ställde ut en egenhändigt gjord tårta med en skylt "Varsågoda och ät, fåglar små".
 
Den tårtan finns det vissa som fortfarande pratar om. Helt onödigt, tycker jag. Det var så att jag hade gjort mig till. En exklusiv skapelse med ett flertal dyrbara ingredienser skulle gästerna bjudas på. Jag talade verkligen om för dem vilket underverk de hade att vänta sig. Vad jag inte var beredd på var att underverket bestod i att tårtan smakade - intet! Noll. Zero. Nada. Totalt anonym och smaklös.
Till och med fåglarna tackade artigt nej.
 
Och nu blir det en tjusig övergång:
Är det något jag tackar nej till så är det Idol. Snälla, lägg ner eventuella planer på en fortsättning. Att skapa en idol kan inte gå ut på att en jury sitter och förnedrar de jätteduktiga ungdomar som hoppas på en karriär, samtidigt som de som telefonröstar, ger fler och fler röster på dem som får mest skit av "proffsen".
Att det i år inte finns någon som höjer sig över mängden, måste vara ett underkännande av den jury som valt ut dem. Till och med jag inser att Kevin Walker inte har någon världsröst men ju mer juryn trackar honom, desto mer faller jag för hans leende. Och så spelar han ju fotboll också!
Tyvärr föll hans Sundsvall på målsnöret och för Kevins skull hoppas jag att han också gör det i Idol.
 
Trots allt finns det saker att vara tacksam över; en av dem är att inte Alexander Bard är, exempelvis, barn- och utbildningsminister. Då skulle Jantelagen stå överst på agendan. Den gillar han.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0