Bron över floden

 
Egentligen är det på tok att stå vid rött ljus här. En bro som byggdes år 1737 borde ju inte behöva reglerad trafik men så är det nu. Därför kan man, som jag, få se ovanstående syn när man står vid just detta rödljus; en bedårande veteranbil som kommer glidande mitt på bron i ensamt majestät. Vilken fullträff! Som om de hörde ihop.
 
Det har utkämpats krig på Lejonströmsbron. Ryssar har varit här och slagits mot de våra år 1809. Såklart vann ryssarna, de hade ju en armé på 6000 man, mot våra 650 soldater. Det var inte rättvist alls. Precis som att ryska landslaget i hockey skulle möta Medle SK i en match på liv och död. Svaret ger sig självt.
 
Innan trafikljusen sattes upp, utkämpades även andra krig. Det var bilister, från två håll samtidigt, som slogs om utrymmet med cyklister, mopedister, gångare och hundägare med tillhörande hund i långt koppel. Som om det inte vore nog skulle de flesta även kolla in flugfiskarna längs älven och se hur långt ut de vågade vada. Och som det inte räckte kunde det även inträffa att en kvinnlig släkting till mig kom körande och hon hade vissa friheter.
 
Eller - hon tog sig i princip de friheter hon tyckte sig ha rätt till och de var många. Ingen skulle tränga in henne och hennes bil mot broräcket minsann, då fick de andra ta vilken väg de ville, bara de inte inkräktade på hennes körfält. De andra tog inte den väg de ville, utan den väg de, med minsta möjliga marginal, tvingades till.
 
Det kunde bildas stillastående köer med bilar, joggare, hundar och cyklister på bron och då förstod man genast vad som inträffat. HON var där! I egen mittfil hytte hon med näven åt de "tokskalla" som hade fräckheten att signalera och blinka med lysena.
Jag kan inte låta bli att undra vad som hade hänt om hon befunnit sig på Lejonströmsbron år 1809.
 
Jag vet i alla fall vad som hände den man som förskte tala om för henne en gång att hon körde bil där biltrafik var förbjuden. Hon sa bara "Håll käftn" och fortsatte sin färd. Jag älskade henne. Det gick inte att låta bli. Men åka bil med henne skulle jag aldrig göra.
 
Nu har våra styrande fått för sig att det behövs ytterligare en stadsbro i centrala Skellefteå. Vad jag tycker har de inte en aning om men det ska de få veta om det blir en folkomröstning om saken. Och vad hon skulle ha sagt i ärendet, är jag etthundra procent säker på. Men sådana ord skriver jag inte i min blogg.
 
Lejonströmsbron är Sveriges äldsta träbro. Tidigare var den både äldst och längst men nu har Umeå en ny träbro som är längre. Men de har inget hockeylag i SHL.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0