(H)julförberedelser

 
I dag fick jag för mig att göra lingonglögg, som ska avnjutas till advent. Men hur jag än sökte, hade de hela nejlikorna försvunnit så jag fick göra lingonsnaps med hemlig ingrediens i stället.
Om hela sanningen ska fram så hade jag för lite lingon också så nu måste jag kontakta min hovleverantör på bär.
 
På onsdag ska vinterdäcken på men det är inte min avdelning. Jag bara kör. Det ryktas att vi ska "få" se snö i veckan och att det ska bli kallt. Då gäller det att ha förberett sig och bytt till dubbade däck för att inte bli överraskad av halkan, som alla söderut blir varje år, enligt TV-nyheterna.
Men vaddå, vi är i mitten av oktober, julskyltningen har kommit igång på vissa mindre nogräknade affärer, löven ligger i drivor så det är bara att acceptera .Även om mörkret som kommer inte är kul. Alls.
Då får man tänka på dem som bor i Kiruna och har ändå mörkare. Tjohej! Vad vi har det bra. Vi i Skellefteå.
 
Vem tror jag att jag lurar? Inte mig i alla fall. Så nu har jag kommit överens med mig att beställa ett antal böcker, som tröst. Sen ska en ny, färgsprakande matta in i hallen i stället för den grå. Jag ska också skjuta fast nytt tyg på en hallpall (det heter inte så men jag tycker det är så roligt att säga) med häftpistol, ett tyg som ska matcha mattan och bara skratta ut ett glatt välkomnande!
En tavla är jag också på jakt efter. Jag såg en i Brönstjärn som jag tyckte så mycket om, så nu letar jag efter en liknande, en som sprider ljus och färg.
 
Egentligen har jag mycket att göra. Det är bäst att jag sätter fart för den 22 december vänder det. Då går vi mot ljusare tider. Tänk om jag missar det.
Sedan är det januari och vips kommer den superkorta februari som snabbt följs av mars, den månad då vårsolen börjar värma och hips vips är vi inne i april och den mest opålitliga månaden av dem alla. Den är kul med sin oberäkneliga karaktär, man vet aldrig vad som väntar men - efter det vet man vad som väntar! Maj - möjligheternas månad. Ljusets ljuvliga lockelse läker långvarigt lidande längs ljusfattiga läskiga levnadsdagar. Livsviktigt!
 
Nejdå, jag har inte gett julsnapsen någon extra styrka - än. Och, milda makter, precis nyss ringde min hovleverantör och det visar sig att hon inte har lingon ens till eget bruk. Det har varit ett synnerligen dåligt lingonår i år. Men kanske jag ska prova att göra blåbärsglögg i stället. Eller vinbärs. Eller varför inte vara särskilt innovativ och skapa en kantarellglögg.
För allas skull hoppas jag att Bokus har några riktigt bra böcker att fresta med. Då brukar min kreativitet avta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0