Jag ska sympatistrejka!

 
Nu har min sympati väckts! Jag ska också strejka!
Nästa helg varslar fotbollsspelarna i Frankrike om strejk i protest mot de förslag på höjda skatter för höginkomsttagare som lagts.
 
Helt rätt! Om jag bara tjänade en hundra-hundrafemtio miljoner per år och regeringen försökte plundra mig på fler skattekronor, skulle jag bli vansinnigt upprörd. Varför jag? Varför inte ta från dem som redan är fattiga och som är vana vid att vända på kronorna? De skulle ju inte märka någon större skillnad medan jag, vi, som har så dyra omkostnader i lyxbilar, flera hus som ska underhållas, förskräckligt exklusiv champagne som ska drickas, privatplan som ska fyllas med bränsle, ja, hela tiden går det åt massor med pengar och så ska VI beskattas ytterligare!
 
Vi tvingas ju redan ställa upp på sponsorers orimliga krav på betald fotografering med deras logga på i tid och otid, vilket inkräktar på vår fritid som även den är dyrbar.
 
Nej, nu får de styrande tänka om. Det finns ju arbetslösa och sjukskrivna som man gott kan höja skatten för. Alltså, ta tio procent från en årsinkomst på exempelvis sjuttiotusen kronor, vad blir det? Just det, sjutusen, en spottstyver. Men ta tio procent från etthundramiljoner kronor och se skillnaden! Hur skulle vi kunna ha råd med det?
 
Det är så fräckt att sparka på den som redan ligger. I de flesta fall ger det rött kort.
 
Alla människor med ett hjärta känner ju hur fel det här är, att de rika ska drabbas. De har ju nog med bekymmer med att placera sina pengar så att de ger avkastning och blir till ännu mer pengar. Och fotbollsspelarna, speciellt, har ju en väldigt utsatt situation. De har några få år på sig att vara på topp. Skulle de då, under denna tid, bli skadade och inte kunna fortsätta att utöva sitt yrke, ja, då är de hänvisade till någon social instans där de får arbeta som experter men med mycket sämre lön. De får gå ner flera miljoner och det kan inte vara kul.
 
Och inte har de någon försäkring mot utanförskap heller, som de fattiga. Eller - hur var det nu?
 
Äh, om du undrar vilken koppling bilden ovan har till dagens blogg så är den faktiskt glasklar; ingen kotte lyssnar på mig i alla fall. Och detta på grund av att jag har kapat toppen . . .
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0