Med brist på fantasi och kreativitet blir det kul

Du som har följt min blogg, vet att bland det bästa jag vet är att åka bil på småvägar. En bonus i den njutningen, är att läsa namnskyltar på orter och byar, fundera på vem som har bestämt namnen och - inte minst - varför.
Ibland är det ju givet varför en plats heter just så men lika ofta får man ta till fantasin när man försöker utröna orsaken.
Och det är där det roliga börjar.
 
På årets bilsemester hamnade vi på en liten väg som förde oss genom tre ställen, där den totala bristen på fantasi och kreativitet tydligt kunde märkas. Men hur kul blev inte det då?
 
Först kom vi till "Dal", vilket inte hade varit det minsta märkligt om husen hade legat i en dal. Sen dök "Hov" upp och där såg jag en trött kommentar från den ene, som var satt till att namnge platserna: "Dem som ha bosatt sä här, ha ju inge hov (=förstånd)"  Efter en lång arbetsdag var båda två helt utpumpade så när de kom till den tredje och sista byn, fick den heta, just det, "Byn". Där hade fantasin nått sin kulmen och försvunnit plus att klockan kanske var kvart i fem och vägen tillbaka var lång.
 
Det är sånt där som jag går igång på. Jag ser händelserna utspelas framför mina ögon och håller sånär på att skratta mig fördärvad. Litet roar barn, sägs det, och ja, jag är barnslig.
 
Det finns tillfällen då jag själv tvingats använda både min kreativitet och fantasi till bristningsgränsen och det har resulterat i helt befängt roliga saker. Tycker jag, alltså.
 
Ett år skulle midsommar firas på vår hemmaplan och min kompis Kerstin och jag skulle göra frågorna till en tipspromenad. Du vet, Kerstin, hon som sedermera flyttade till Råneå och började uttala "Råneåkölen" "Rånnetjöörln", ett bevis på acklimatisering.
Ja, men nu var det tipsfrågorna det skulle handla om. Det skulle inte vara vilka frågor som helst, enades vi om efter varsin Loranga (vilket är 100% sant). Vi spånade och kände oss oslagbara. Eftersom tipspromenaden skulle gås genom skogen, valde vi en del naturfrågor, exempelvis: Lyssna! Vilken fågel hör du? 1) Motoruv 2) Glasstrut 3) Dårfink.
 
Efter att ha skapat ett tiotal frågor av liknande kaliber, hade vi absolut ingen ork kvar till den som skulle sitta vid målgången, varför vi enades om: Lycka till! 1) X) 2)
 
Jag kan garantera att Kerstin och jag hade roligast! Någon påpekade att vi hade glömt skriva alternativ på den sista frågan. Då insåg vi att alla människor har inte samma humor, fantasi och kreativitet, vilket förmodligen är väldigt tursamt. För vad hade byarna runt Skellefteå hetat om Kerstin och jag skulle fått uppdraget att döpa dem? O, hemska tanke!
 
PS. Kerstin är från Grubban och jag från Selsfors. Två helt logiska namn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0