Var är pricken över a?

 
Ända sedan min hemstad fick sin nya logga, har jag funderat. Skelleftea. Ringen, eller pricken, över a-et är någon annanstans. Undermeningen lyder: Ge idéerna plats. Och jag fattar ingenting.
 
Vad jag har funderat på är om jag gillar den eller inte. Nu har jag bestämt mig. Inte.
 
Jag förstår att ett å inte är internationellt gångbart men att ta bort å-et från vår stad, är faktiskt att låta älven förlora sin betydelse. Uttalet blir, på engelska, she left ya, och det är ju kul men är det så vi vill profilera oss? En jättecrazy stad? Jag må vara trögast i stan men det där med att ge idéerna plats, symboliseras det med en prick som är på villovägar? Alltså, jag tycker att ett ortsnamn ska vara genuint, oomkullrunkeligt (som var en före detta kollegas favoritord och som betyder orubbligt) och inte anpassas efter omvärlden. Och den nya tekniken.
 
Jag har bott i Vasteras nagra ar, samtidigt som min syster och svager bodde i Orebro. Min andra syster bodde i Finspang. Det är bara jag som har flyttat hem - till Skellefteå! Se, så vackert det blev!
 
Personligen kommer jag aldrig att ändra stavningen på mitt namn till Måd. Gissa varför??
 
I dag ska jag dock följa rådet och ge idéerna plats, vilket jag talade om för mannen innan han åkte på jobbet. Han såg inte så förtjust ut. Jag har kommit in i göra-om-i-hemmet-på-hösten-ilet. I morron är han ledig. Trodde han, ja!
Listan kan bli lång. Och han tror att han ska kunna åka till stugan, riva tapeter i badrummet, tömma vattensystemet, bomma igen förråden och ta upp morötterna. Jo, morötterna skulle han nog hinna med. Det arbetet kan inte ta mer än på sin höjd tjugotvå sekunder. Inklusive blastborttagning. Det ville sig inte i år liksom. Men huvudsaken är ju att vi fick en sommar fylld med världens godaste gurkor och tomater. Jag har hittat ett recept på stekta gröna tomater. Det ska jag testa. Man måste ju ge idéerna plats.
 
Nu har Hanna hämtat igen hockeybiljetterna. Det är bra. Jag passar bättre i fåtöljen hemma. Där är det ingen som ser om jag inte applåderar och sjunger med North Power på Västra stå. För när jag gör det, får jag så in i bomben ont i armar och nacke efteråt. Upper Body Injury, som det heter på hockeyspråk. Ett internationellt språk. I Skellefte säger vi "I ha illt deri arma å bakki halschn".
 

Kommentarer
Postat av: Karin Lå

SKELLEFTE Å.... har jag ogillat allt sedan(minst 2 miljoners kostnaden= den loggan såg dagens ljus. Jg tyckte det blev rena mörkret att se resultatet av olika hjärnors försök att ta fram en fungerande logga. Jag skrev en insändare - INNAN - arbetet med den började. Jag tyckte nämligen att det skulle finnas med en GULDTACKA, i loggan, eftersom Guldstadens guldord ju är Boliden - men allt i den vägen struntade man i!!! Grrr!!Tack Maude för att du ogillar den lika mycket som jag.

Svar: Ja, jag måste erkänna att jag inte förstår vitsen med den och sånt RETAR mig... Nog tror jag att du och jag hade kunnat komma på något bättre för två miljoner, eller hur? Varför vände de sig inte till oss, kan man undra ....
Maude Westerman

2013-09-25 @ 15:41:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0