Har du abdikerat, kungen?

 
Det är den 25 februari och kungen lyser med sin frånvaro.
Jag brukar vara feg nog att inte utmana ödet men nu måste jag ändå få ställa frågan direkt till dig, Kung Bore:
Har du överlåtit makten, bestämmanderätten till någon annan? Man undrar.
 
I går, när jag skulle gå ut, kollade jag termometern och den sa 7,9 grader. Plus!! Den 24 februari!
Det rann vatten på gatorna och den snö som fallit under helgen var förvandlad till en grå, blöt massa. Om det vore en engångsföreteelse, skulle jag väl inte säga så mycket men nu har det varit så här i princip under hela "vintern" med undantag för några dygn i januari när det var riktigt kallt.
 
Jag börjar misstänka att det har skett en rockad bland vädergudarna. De har väl anammat det nya och insett att de blir bättre chefer om de provar på varandras jobb under en tid. Kung Bore sattes på chefsstolen i Mellaneuropa och Gumman Tö tog hans plats här uppe i norra Sverige. Kan det bli annat än kalabalik när oprövade kort ska sättas att bestämma?
 
Det Gumman Tö inte har insett är att det tar tid även för oss att vänja sig vid nymodigheter. Vi har våra Helly Hansen och skoterskor och dem sätter vi på oss till och med april månads utgång. Nu dukar vi under av överhettning. Samtidigt som folk, mycket längre söderut, försöker skotta bort snömassor med bara händer och lågskor.
 
När jag kom hem i går var mina vinterskor genomblöta och jag kunde vrida ur sockarna. Bilar, som körde fortare än fem kilometer i timmen, fick en ilsken, uppfordrande blick av mig och saktade ner. Ändå sprutade det snösörja lång väg. Om du, Gumman Tö, är van vid att folk tjuter av förtjusning över de snödroppar som kommer fram där du är, måste du förstå att de snödroppar som du åstadkommer här, är av en helt annan art. Så även tjuten.
 
Men nu är det försent att göra något. Om Kung Bore skulle komma tillbaka, kunde han möjligen hinna släppa ner en hel del snö men om jorden snurrar som förut, då blir det ingen mer rejäl nattkyla som sträcker sig under en längre tid, vilket medför att snön ändå försvinner när den brukar.
 
Så - i år har vi haft en otroligt kort vinter. Vissa år har den kommit i oktober och stannat till maj. I år har den varit här på snabba besök. Vissa har saknat dig, Kung Bore men jag hör inte till den kategorin. Dock är jag ingen större fan av Gumman Tö heller, i flera månader. Skulle det inte kunna tänkas att ni gör om era scheman en aning? Det är ju så modernt med "önskescheman" och nu önskar jag mig:
Gumman Tö svarar för chefsskapet under april månad. Sen tar Prins Sol över fram till november då han avlöses av Gubben Frost. Kung Bore träder in från och med december, till och med februari. Och ? Ja, då finns där en lucka för mars månad, den som nu kommer. Då måste ni dela upp landet Sverige mellan er.
 
Se bara till att Gumman Tö får ansvaret för Årsta havsbad. Syrran måste få "dika" för att få de rätta vårkänslorna. Det räcker om jag får göra det i april. För så här kan vi inte ha det. Jag säger som den gamle partiledaren:
 
- Nån jävla ordning måste det vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0