Ifall du nu skulle vara en ängel . . .

 
Änglar finns. Jovisst, både levande och olevande.
De levande änglarna brukar karaktäriseras av att de är snälla och omtänksamma.
De olevande av att de skyddar vissa älskade personer.
 
Men om du, pappa, är en ängel då har du nog en alldeles egen kategori.
 
I dag är det nittioåtta år sedan du föddes. Du var trettiofem när jag föddes. Då hade du redan börjat svärta håret. "Gamle svarten" började bli grå väldigt tidigt och du var tillräckligt fåfäng för att försöka motarbeta det men du slutade rätt snart efter det att jag fötts. Förmodligen ökade antalet gråa hår i alltför snabb takt då.
 
Du lärde mig hur jag skulle vara och hur jag inte skulle vara. Det lyckades väl sisådär. Men det som du verkligen lyckades plantera hos oss barn, var din humor som var speciell och aningen crazy. Sånt uppskattar vi till max.
 
Du lärde oss att stå för våra fel och brister men inbäddat i sund självironi i stället för med skammens rodnad på våra kinder. Du lärde oss hur viktigt det var att få känna sig älskad men också att man kan visa kärlek på andra sätt än med ord. Du lärde mig att köra bil och att inte köra igång vindrutetorkarna utan att ha lossat dem först, när de frusit fast. Men det var försent. Det har jag svårt att förlåta dig för.
 
- Får jag ta bilen i morron?
- Varsch ska du då?
- Jaa, bara köra omkring lite.
- Det kan du väl få.
 
Men min kompis och jag hade planerat att åka till Norsjö på dans. Ryktet sa att vissa gograbbar skulle vara där. Sagt och gjort.
När jag steg upp morgonen efter, frågade pappa:
- Varsch var ni i går eftersom bilen är så smutsig?
- Ääää.. jo, vi tvärkompå att vi skulle fara till Norsjö en sväng.
- Jaha .... och hur mycket bensin finns det kvar?
 
Vaddå bensin? Jag hade väl aldrig kollat den heller.
 
- Ni hade tur som tog er hem, sa han bara - torrt. Bara en aning torrare än bensintanken.
 
Man lär sig sina erfarenheter på olika sätt.
 
Jag tror att du har fått nygräddade kokoskakor i dag. Utan smält choklad i botten. Naturligtvis. På ditt sätt lärde du oss alla att för alltid komma ihåg hur du ville ha det, speciellt den ängel du hade och självklart fortfarande har vid din sida. Och jag är beredd, varje dag, på att du fortfarande tar del av våra liv och ser när du behövs.
 
Vår Tur(e)ängel.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0