Nej, jag är inte Världens bästa . . .

 
Överallt ser man dem, Världens bästa mamma, Världens bästa mormor, Världens bästa farmor, Världens bästa syster, Världens bästa kompis . . . Ja, världen är tydligen full av världens bästa alla kategorier.
 
De finns i form av små statyer, doftljus, hjärtan, kylskåpsmagneter, you name it.
Jag har aldrig fått någon sådan. Okej, jag vet att jag har berättat att det står en Världens bästa mammastaty i stugan men den har jag ju knyckt ur en skräplåda som någon kastat. Bara för att.
 
Men - jag har något som jag värdesätter å det högsta. Som jag aldrig skulle kunna tänka mig att kasta bort. En mugg som jag fick av mina barn för en massa år sedan med indianmotiv och texten: Around this camp there´s only one Chief. Va? Är den inte fantastisk?
 
Någon ondsint person skulle säkert kommentera det med att jag är en som bestämmer allt över min familj, en ren diktator. Då känner man inte till indianerna. Det gör jag. Det gör mina barn. Och även om de, mina avkommor alltså, inte tillhör den insmickrande, smilande, puttinuttiga delen av befolkningen, så vet jag att budskapet på muggen inte är av det sarkastiska slaget. Och det är säkrast att jag verkligen känner mig övertygad om det, eftersom en fråga om det förhåller sig så, lätt skulle kunna fördärva alla mina känslomässiga strängar som vibrerar av lycka varje gång jag ser min mugg.
 
Däremot vet jag tämligen säkert vad mina barnbarn skulle säga om jag försökte förklara för dem varför jag har fått den inskriptionen mig tillägnad.
Alfred skulle storskratta och tycka att hans mamma hade slösat pengar på att köpa en sån sak.
Gideon skulle le och säga: "Det skulle stå kakchef, tycker jag." Och slicka sig om munnen.
Arwen skulle se bestämt på mig och påtala: Det finns ingen chef i en familj! (Så sant, gumman)
Mio skulle göra ett utfall mot muggen med orden: Ninjago! Med svärd! Som man kan byta huvud på. Haijaaaa!!!
Molly skulle säga: Mollys mugg. Molly törstig. (Hon gör liksom Zlatan, pratar om sig själv i tredje person. Dessutom är hon en fantastisk bollbegåvning.)
 
Därför visar jag dem inte min mugg. Den är bara min. Och den innehåller minnen.
Den är faktiskt Världens bästa mugg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0