Vad har du i din skattkammare?

 
Ja, precis, vad har du i din skattkammare? Är det böcker, som jag, eller är det ett konstverk för sju miljoner?
 
Vi är så olika vi människor och vi värderas olika dessutom. Ingen skulle väl komma på tanken att betala mig tio till tolv miljoner för att jag skulle läsa upp nationalsången i en Volvoreklam. Till exempel.
Och tack och lov har ingen kommit på idén att betala mig en förmögenhet för att visa mig i H&M:s underkläder för hundra miljoner TV-tittare. Undrar just varför?? Men att David Beckham är värd pengarna anser man. I egendesignade kalsonger.
 
Handen på hjärtat nu; Blir du toksugen på att köpa en Volvo nu när du har sett Zlatan jaga, mysa med familjen, dyka och läsa upp en förvanskad text av Du gamla, du fria?
Kommer du att rusa till Hennes&Mauritz för att köpa Beckhamkallingar till dig själv eller någon annan, när du har sett snyggingen lättklädd i olika positioner?
 
Jag har bara två frågor innan jag bestämmer mig:
1. Varför sjunger aldrig Sveriges lagkapten i fotboll med i nationalsången, utan står med hopknipna läppar som om han vore rädd för att minsta lilla ljud skulle läcka ut? Okej, han kanske inte sjunger så bra, vem vet, men jag har hört många som med hög röst sjungit mycket hellre än det minsta lilla bra. Bara rakt från hjärtat. Men - han kanske inte kan texten . . . Om han inte får uppemot tolv miljoner kronor.
 
2. Har Rafa Nadal på sig Beckhamkalsonger när han spelar tennis? I så fall sitter de förskräckligt illa och kan absolut inte rekommenderas. Inför varje ny boll, sliter han sig i byxorna både fram och bak och då hans shorts verkar sitta mycket snyggt, måste det vara underkläderna som tjorvar. Beckham? Varför jag misstänker att så är fallet, beror på att självaste David också sliter till kallingarna baktill, i en reklamsnutt. Som inte heller den är gratis. Men han är ju snygg som få så vem bryr sig om kalsongerna åker in i bakpartiet? Inte då H&M som betalar åtskilliga miljoner för hans medverkan.
 
Såg förresten att paret Beckham köpte ett konstverk till sin dotter när hon fyllde ett år. För sju miljoner kronor! Ett hjärta med texten "Daddys girl". Ja, de måste väl göra av med pengarna på nåt sätt men då har jag ett tips till dem och till alla andra som sitter på alldeles för stor och oförstörbar förmögenhet:
 
Bill Gates.
Han och andra overkligt rika människor ägnar sig åt att skänka bort sina pengar till välgörenhet, framförallt gällande förbättring av hälsotillståndet i fattiga länder. Vi ger efter vår förmåga. Etthundra kronor i månaden är ingen obetydlig summa. 650 miljarder är inte heller det. Allt beror på vad vi förmår och vad vi vill. All respekt till var och en.
 
H&M hade i fjol som mål att inom fem år betala de textilarbetare vid de fabriker som levererar till företaget en skälig lön, som går att leva på.
 
Tja, de löneanställda kanske inte räknar en ettårspresent till sitt barn för sju miljoner till livets nödtorft.
 
Olika falla ödets lotter; en del blir vaser, en del blir potter. Men sjung, för z(l)atan, sjung!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0