Har kungen inget hov??

Vid regnbågens slut finns en skatt. Men kungen går inte dit. I stället vill han ha ett ökat apanage eftersom allting har blivit så dyrt.
De 2,8 miljoner som det var tänkt att han skulle få påökt med, räcker inte. Tror väl jag det. Han måste ju ha gjort av med hela fjolårets lön,127 miljoner, på sin yngsta dotters bröllop.
 
Nej, det är visst hovet som kostar. Jaså? Antingen så har man det eller så inte. Det går inte att köpa för pengar.
Och nu snackar vi inte hovet med å-uttal, håååvet, utan hovet med o som i hästhov.
Här uppe är hovet, uttalat som o, samma sak som förståndet.
 
Om någon gör nåt dumt, får den höra: Men ha du inge hov du? Eller: Du måst ju ändå bruk hove.
 
Nu tycker jag ju att håååvet måste bruka hovet och skära ner på sina kostnader, annars kanske vi inte har råd att ha kvar dem. Men kan det möjligen vara så att det är ytterligare ett bröllop i faggorna? Ska Carl-Philip äntligen göra en ärbar kvinna av Sofia och äkta henne så att hon får sitta på samma bänkrad som han och inte behöver smyga omkring som en objuden gäst? Jag tycker så synd om tjejen.
 
Nej, kungen, av mig får du ingen löneförhöjning. Jag måste köpa nya sommardäck så där sprack det. Men OM det nu är så att det rustas för bröllop till sommaren, ta då reda på hur ungdomarna själva vill ha det. De kanske bara vill ha en enkel ceremoni för familj och kompisar. Kanske med en god middag efteråt, där deras vänner står för underhållningen. Då blir det garanterat roligt och hjärtligt. Rent av trivsamt. Och inte alltför dyrt. Man kan ju ta kuvertavgift i stället för presenter. Har du tänkt på det?
 
Alltså, kungen, i dessa tider måste vi alla hjälpas åt, även om jag just i år inte har råd att hjälpa dig. Men du kan få hjälpa mig, om du vill. Hur? Bruk hove, karl!
 
Eller så kan du, som är så naturintresserad, ta en vandringsstav i handen och gå till regnbågens slut. Vem vet, det kanske finns en skatt där i alla fall. Efter alla generationers stora löften om att finna skatten där, borde absolut regnbågen vara bunden till sitt åtagande. Skattepliktig, så att säga.
 
Jag säger alltså Nej till ditt äskande om ökat apanage. Det är inget personligt, utan bara en reaktion på slutsatsen att: Om man har ett hov som kostar mer än det smakar, då måste man ha ett hov att göra något åt det.
Annars blir det ju rent hovendroven.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0