Välkomna åter - men oj så ni låter!

 
Okej, du kanske inte ens ser dem på bilden. Men de är här!
I dag, på promenaden, hördes ett lika bekant som välkommet ljud. Det var svanar, kanadagäss och andra sjöfåglar som hade landat på Skellefteälven och tagit våren med sig. En del simmade, andra sträckte på sig och somliga stoppade huvudet i halsen. Eller halsens fjäderdräkt, kanske snarare. Och alla så lät de!
 
Nåt så förskräckligt.
 
Om jag inte visste att de där gapandena och skrikandena var ett löfte om ljusare och varmare tider, skulle jag lätt kunna tro att de i stället förebådade domedagen. Som de klagar! Nej, tacka vet jag storspoven. När jag hör dess läte, blir jag lycklig.
 
Ett tag hade jag storspoven som sms-signal på min telefon. Det blev lite besvärligt i längden. Egentligen vill jag ju bara höra den ute bland ängarna. Det blir liksom inte samma eufori på Ica. Däremot var det ju lite kul att se andras reaktion på att en storspov tagit sig in bland hyllorna.
 
Nej, allt är inte ljuv musik. Men tänk, Pattie Boyd! Vilken underbar musik har inte hon fått höra under sitt liv. Och dessutom fått sig tre låtar tillägnade av - oh himmel! - George Harrison och Eric Clapton. De slogs om hennes kärlek med musiken som vapen. Kan ett liv bli mer fulländat? Musketörerna kämpade med svärd och musikerna med gitarrer. Och texten sen . . . Men hur romantiskt som helst! Kan inte bli bättre.
 
Svanarna och gässen uppvaktar också sina kära. Hur deras kvinnor kan falla för det trumpetandet är för mig en gåta. Men så är jag ju också människa, inte fågel.
Man har mycket att vara tacksam över.
 
George Harrison gav upp kampen om sitt hjärtas älskade med orden: Han är ju en bättre gitarrist.
Det svärdet visste var det tog.
 
Mig veterligt finns det bara två musketörer som har skrivit om Maude eller Matilda, som ju Maude är en form av. Om jag säger Owe Thörnqvist och Tore Skogman så förstår du? Då är en kanadagås ett under av romantik.
 
Jag är så nöjd med att veta att det finns någon som tänker på mig när han hör "Av längtan till dig". Det slår faktiskt både George och Eric.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0