Är han inte att lita på längre?

 
Han har varit pålitligheten själv, vår väderspåman, men nu undrar jag . . .
Den strategiskt placerade "piggen" på hans kropp, kan hänga nästan rakt ner och då är det mycket dåligt. Väder på gång, alltså.
Men när den kommit upp sig, som bilden visar, då järnspikar är det högtryck! Sol och varmt.
 
Nu undrar jag om den möjligen kan ha frusit fast?
 
Vädergubben får vila i glassboden under vinterhalvåret, tillsammans med trollen, men när maj månad infaller då får han komma ut på sin rätta plats. Först av alla. Nu har han varit så här uppåt sedan dess. Inte jag.
 
Det är kallt och risk för snö. Det blåser så att de tappra fem grader som termometern visar, känns som minus några. Men piggen står fast vid toppenväder!
 
Jag känner att min tillit till honom börjar avta.
 
Eftersom det är mycket jobb i stugan innan inflyttning kan ske, är vi där så gott som varje "ledig" minut. I morgon är det sagt att premiärövernattning ska ske. Boxen tas med så att vi kan se på TV. Mat är inhandlad för alla eventuella väderomslag. Det mesta är genomtänkt. MEN - så kom jag på en grej! Hallå, vi kan ju inte se Ettan på boxen, det är ju nåt fel där!
Då möts jag av ett leende, ett leende som har väntat länge på den reaktionen.
- Vi kan ju inte se Melodifestivalen då!
- Ojdå. Det var ju tråkigt . . . men leendet sitter kvar, kanske en aning bredare bara.
 
Jag snabbar mig och kollar en reservplan; hur många matcher spelas i La liga, som vi inte heller kan se i stugan, på lördag? PSG? Hockey-VM?
Alla samtliga på söndag förutom Sveriges match i hockey-VM som ju går på fyran!! Och den har vi!
 
Jag är ingen Mellofantast, har inte ens sett semifinalerna, men just den stora finalen kan vara kul att se. Är jag tydligen ensam om att tycka.
Åja, det finns ju mycket annat att titta på. Om älven rinner upp- eller nedströms. Om sädesärlorna har anlänt. Och, inte minst, om väderspåmannens pigge har rört på sig.
 
Vem behöver SVT1?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0