Jag förgås i värmen!

 
Vi grillar och ska just sätta oss ute och äta i solskenet. Det är 16 grader i skuggan och inte ett moln på himlen.
Jaså?
Då vill jag bara säga att här är det hundrafemtio grader och jag svettas som ett tok!
 
Syster Gun "kunde inte låta bli" att skicka en mms-bild med maken stående vid utegrillen och ett bord dukat med idel läckerheter gällande mat och dryck.
Själv kan jag mycket väl låta bli att dokumentera en helgrå himmel varifrån det faller iskalla droppar som, med en lufttemperatur på plus 3,6, mycket väl kan anta en vitare form. Men härinne är det varmt!!
Jag har först och främst betalat räkningar, vilket varje månad gör mig svettig. Sedan har jag bakat frökex som tar en timme att grädda och då jag, av olika anledningar, mestadels vistats i närheten av ugnen, har jag svettats ännu mer. 
I normala fall brukar jag, vid såna här tillfällen, gå ut och gå och djupandas frisk luft. Jag anser inte att i dag är ett normalt fall. Jag har nämligen städat bort vinterskorna, redan den 26 april!!
Min kloka och fantastiska mor hade en något mer positiv läggning än jag har. Om det snöade ymnigt i slutet av april, sa hon alltid: Det är jättebra för nysnön tär hårt på gammsnön. Nu är det så, kära mor, att det här vädret tär hårt på din dotter, det vill säga din yngsta, för den något äldre sitter just nu ute och äter i trädgården, dricker ett glas rött och kisar mot solen. Är det rättvist, tycker du, som var ett under av rättvisetänk.
 
Jag har sagt att det skulle vara mysigt med en pool i stugan, en sån där ovanjordtingest. Nu har vi faktiskt två, blå plasttunnor som samlar upp regnvatten. De är fulla. Kanon. Ifall nu någon skulle vilja ta sig ett dopp efter att ha stått vid spisen och haft igång ugnen en hel dag. För nån sol lär det väl inte bli fråga om. Inte på yr.no, inte på SMHI, inte på klart.se. Där har de andra obehagliga symboler tio dygn framöver.
 
Okej, jag ska i alla fall steka torsk till middag. Med spenatstuvning till. Gissa om någon jobbar?! Det gäller att lyxa till det i den grå verkligheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0