Jag har sett ljuset!

 
Man behöver inte vara uppe tidigt för att se solen gå upp. Däremot måste man vara på alerten om man ska hinna se den medan den är uppe.
MEN.
Nu är det bara sex dagar kvar tills det vänder! Efter årets längsta natt och kortaste dag, börjar de så sakteliga närma sig varann. Härliga tider!
 
På tal om tider så ringde jag till Thailand i förmiddags. Klockan var tio minuter i elva och när Annie svarade var klockan tio i fem. Och en hel skoldag var till ända. Där. Det blir lite snurrigt när jag tänker på dem ibland.
En som definitivt har tillgodogjort sig tidsskillnaden är Alfred. Han har nu gått i skola i tre dagar och är klar med matten ända fram till mars! Som tur var går inte alla på hans uträkningar men de får definitivt bereda sig på en argumentationsrik diskussion.
Gideon har legat i feber sedan i söndags så han har inte hunnit börja skolan än men har inte lidit så mycket av det. Det finns ju wifi.
 
Jag skulle inte vilja ha feber när det är 38 grader varmt ute. Just nu är det som ingen risk här. Jo, för feber kanske men absolut inte för någon tropisk värme. Det biter i kinderna om man går åt fel håll och det måste man ju om man ska ta sig både till och från något.
 
I går gick jag in till stan för att äta lunch med Åsa och Annika. Nu är det bara Åsa som jobbar kvar på tidningen av oss tre men de band som vi knöt medan vi var arbetskompisar, de är ouppknytbara. På ren svenska.
När jag sedan gick hemåt blev det så himla kallt att jag var tvungen att gå in på affärer med jämna mellanrum. Annars hade jag frusit ihjäl. Det sneggade nämligen. Och för dig, som eventuellt har luckor i det svenska språket, kan jag tala om att då det sneggar, då ser man inte blåsten men man känner den! Den nyps!
 
När jag så småningom kom hem och öppnade dörren slogs jag återigen av insikten: Hyacinterna doftar inte i år!
Det brukar vara så att under hela advent känner jag mig extra välkommen hem, när jag möts av hyacintdoft. Dock har det välkomnandet aldrig infunnit sig i år. Varför? Har de förädlat bort doften? För allergikernas skull? Okej, det är väl ett behjärtansvärt initiativ i så fall men sååå vackra är de inte, hyacinterna, att man toknjuter av blotta anblicken. Inte jag i alla fall. Undrar om någon gör det? Och om någon har hyacinter som doftar? Tala gärna om det för mig i så fall så får jag ett bevis på att det är mig det är fel på. Igen.

Kommentarer
Postat av: Karin

Maude, toppen att du hann fota ljuset innan det försvann igen:-)

2015-12-17 @ 23:04:57
Postat av: Maude

Eller hur, Karin 😉 Ibland har man tur ....
Såg att du åker till Åsa och firar jul. Jag önskar er alla en riktigt mysig jul och ett Gott Nytt År! Kram

2015-12-18 @ 14:55:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0