Galen av längtan ...

 
Kan man vara galen av längtan? Ja, säger jag. Kan man vara galen av längtan efter en ljusugnsbrödsbit utan smör men med stekt bogfläsk på? Man skulle inte kunna tro det, va? Men det finns de som kan bli det. Eller HON som kan bli det.
 
Jag kan inte nog påpeka hur olika vi människor är. Och ett starkt bevis på det är ovanstående delikatess. Ljusugnsbrödsbit - helt okej. Utan smör? Absolut inte. Stekt bogfläsk - ja, JA till stuvade makaroner, nej som smörgåspålägg. Men ska man se syster Ima lycklig, på gränsen till bortom all sans, då ska man skjutsa ut henne till en lingonskog i närheten av Skellefteå, hitta en mossamatta att sitta på och servera henne den gourmetmåltid jag just har beskrivit.
Ska man se syster Gun i ett liknande tillstånd då ska man placera henne i eftermiddagssolhörnan på deras egen tomt med ett glas McManis och en alldeles nygrillad fisk av något slag, tillsammans med en massa grönsaker. Och sen jordgubbar a la naturell.
Själv är jag den onyttigaste av oss tre. Eller har varit, tvingas jag nu skriva. Efter besöket hos doktorn, har jag bestämt mig för att ändra på mitt liv. Ingen mer Polly, ingen vaniljbulle till kaffet, ingen Dubbelnougat, ingen lakrits (om inte SAIK behöver min hjälp med en lakritsklubba i nån match, men då ska det vara kris!), ingen körsbär i likör . . .  Galen av längtan blir jag!!!!
 
Äsch, om en vecka har jag nog glömt allt det där och knaprar på en morot med ögonen himlande av njutning. Eller ett äpple, som låter så gott när Gun äter det men som smakar trä när jag själv försöker orka igenom allt tuggande. Äpplen är nog goda. Jättegoda. Godare än en kola överdragen med mörk choklad! Ååååååhhhh . . .
Men börjar jag skrika desperat efter en brödbit utan smör men med stekt bogfläsk på och till den en häääärlig kopp silverte (= varmt vatten) då ger jag mig. För då vet jag att steget inte är långt. Och så galen av längtan tänker jag inte bli!
I övrigt finns det likheter mellan oss också. Och, när jag tänker efter, så liknar det en del galenskaper det också.

Kommentarer
Postat av: elinor fredriksson

Kunde inte ha skrivit det bättre själv...precis vad jag tycker! Sen är det där med Polly. Det finns inget nyttigare. Forskarna har inte kommit på det än men vi vet...eller hur;)

2015-02-23 @ 17:20:08
URL: http://elinorfredriksson.hoi.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0