Grattis Tulipa på din dag!

 
 
Hon är bland det mest lysande jag vet. Hon inger hopp som ingen annan. Och hon är otroligt vacker i alla sina skepnader.
 
Vilken tur att Tulipa har fått en egen dag. Vilken otur att det är så kallt i dag att jag inte vågade köpa ett fång när jag var på stan. Jag gick nämligen till och från och det kunde ta tid, beroende på vad jag hittade på under vägen hem eller på vilka jag träffade. Jag har haft en sån dag i dag. En träffdag.
 
Redan på väg in till city blev jag inkallad till skolexpeditionen på min gymnasieskola. Där fick jag en hemanmärkning för att jag inte hade mössa på mig i denna kyla. Jag gjorde som jag brukade, under skoltiden, jag ljög och sa att det hade jag visst! Det gick ungefär lika bra som då.
 
Sedan träffade jag en före detta arbetskamrat och det gjorde mig så glad. Vi har inte setts på länge men hon skickade mig ett mejl för ett tag sedan, där hon skrev att hon läst min bok och gav mig de bästa recensioner jag någonsin kunnat få. Och hon menade vartenda ord, det vet jag, för sån är hon.
Att träffa henne i dag gav mig en otrolig energikick, fastän det verkligen borde vara hon som skulle behöva få en. En jättestor bukett tulpaner, till exempel.
 
Så mötte jag en tjej som aldrig blir äldre. Alltså hon har fyllt femtio, och drygt det, men ser fortfarande ut som en ungdom. Det enda som kan sägas vara till hennes nackdel, är ett släktdrag som finns i familjen. De bryter nämligen armar, ben, händer, ja, i princip allt som går att bryta av på kroppen. Lite då och då.
Jag undrar om det inte är från den familjen som Per Elofsson hämtat uttrycket "Det är bara att bryta ihop och komma igen", något modifierat då, eftersom de mer "bryter av och kommer igen". Med samma glada leende.
 
Mina spontanträffar i dag, har gjort mig glad. Faktiskt gladare än en tulpanbukett skulle ha gjort. Men i morron ska jag köpa dessa blommor ändå. För färgpraktens och hoppets skull. De är ju ändå vårens budbärare även om snön täcker halva fönstren och kylan biter sig fast. Men i morron skulle det visst vara något varmare en stund så då ska jag passa på.
 
På tal om det så kan jag passa på att gratulera Lorentz också. Ty så vis är naturen inrättad att han har namnsdag i dag.  En riktig dräparnamnsdag således . . . Dess like finns inte. Bästnamnsdan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0