Det är så sjukt!


 
 
 
Norrbottens landsting har beslutat att ambulanstransport för patient ska kosta 500 kronor per resa. För patienten!
Motiveringen lär vara att ambulanserna har en så avancerad utrustning numera, att behandlingen redan påbörjas där och därför ska totalsumman bli 500, 200 för transport med behandling och 300 för vårdbesöket. 
Jaså?
Kan det vara just därför som sjuka människor behöver åka ambulans? Om de i stället ber sin snälla granne om skjuts in till sjukhuset, som på sin höjd har cd-spelare och cigarettändare i sin bil, kan de känna sig lika trygga då? Har de riktigt tur kanske de får höra "De sista ljuva åren" med Lasse Stefanz under färden. I stället för att få syrgas.
Hur många kommer att dö hemma på grund av att de inte har råd att åka ambulans? Jo, de finns, tro inte annat. Hur mycket har ni tjänat då, landstinget? En hel del, va?
 
När jag ändå är upprörd, kan jag ju ta upp det här med kommunal dopning också. Det handlar alltså om att vissa hockeyklubbar tycker att det inte är skicklighet som gör att Skellefteå AIK går som tåget i SHL, utan det beror på att kommunen (läs: Skellefteå Kraft) sponsrar AIK med nåt så äckligt mycket pengar, att de kan köpa vilka stjärnspelare som helst, vilket inte, exempelvis, storstadsklubbarna kan. Jomenvisst, det är väl därför AIK plockar upp så många av de egna juniorerna i A-laget. Och därför som GM Lasse Johansson satsar på en collegespelare från Kanada, i stället för att lägga fantasisummor på en etablerad NHL-spelare. Scouting, skicklighet och fingertoppskänsla? Tydligen inte. Kommunal dopning, skriks det. Ett alldeles nytt begrepp, tror jag. Som jag hoppas ska fungera som tändvätska i det kommande slutspelet. För Skellefteå AIK, laget i mitt hjärta.
 
Nu kommer jag till mitt tredje irritationsmoment för dagen. Parfym för barn! Behöver jag motivera? Nej, jag tänkte väl det. Men hur i hela helsefyr kan någon komma på en sån totalt vansinnig produkt? Barn behöver inte ens vara nybadade för att lukta gott. De kan vara smutsiga, svettiga, kladdiga och de luktar ändå gott. För att de luktar just barn. Så otroligt dumt att marknadsföra parfym för barn.
Men det finns ju mycket som är dumt. Och sjukt. Och till syvende och sist handlar allt om pengar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0