Hatar du?

 
Det slog mig häromdagen, när det hade utlysts en Non Hate-dag, herregud vad man hatar!
Finns det ett ord som har tappat sin verklighetsförankring så är det ordet "hata".
 
Att hata någon eller något betyder att man känner en djup och glödande motvilja eller avsky mot föremålet för ens känslor. Kan jag då säga att jag hatar vintern? Till exempel. Så till den milda grad att jag vill skada den?
Vilket ju faller på sin egen orimlighet förstås men ändå.
 
Många säger sig hata surströmming. Snus. Gröna ärtor. You name it. Okej, gröna ärtor kan man mosa men jag tror inte att de känner av det. Övrigt är svårt att göra nånting åt.
 
Nej, det är det här näthatet som är ett exempel på det farliga, destruktiva, förödande hatet. Och, egentligen, tror jag inte ens att det bygger på genuint hat i de flesta fall. Det bygger på oförstånd. På oförmåga att se konsekvenser av sitt handlande. På grupptryck. På en massa saker, som inte har med hat att göra. Men som får samma ödesdigra resultat.
 
Att utföra vidriga handlingar och samtidigt utnyttja möjligheten att gömma sig bakom anonymitet, är bland det fegaste ett kräk kan göra. Och det är precis det de är, näthatarna.
Det är skittufft att hata.
Det är barnsligt och löjligt att älska.
Nämn tesen "brist på kärlek" och hånskratten ekar. Men någonstans där inne gör det ont. Och ont måste med ont fördrivas. Alltså näthatar jag.
 
Inte jag, alltså. Jag nöjer mig med att hata mygg. Och det enda näthat jag känner av, är när jag går i skogen och får spindelnät i ansiktet. Då blir jag galen eftersom jag vet att det någonstans på denna tråd sitter en ägare och att den faktiskt kan ha följt med och nu befinner sig på mitt huvud som börjar klia nåt infernaliskt.
 
Jag har haft tur. Hittills. Och då menar jag inte med spindlarna.
Det finns andra som fastnat i ett betydligt värre nät. Och där har vi nätanvändare ett ansvar. Vi måste sätta stopp för hatet. Ett hat som kan betyda döden.
 
Jag kommer, med all säkerhet, att fortsätta att vara vansinnig på Viasat som har köpt rättigheterna till all fotboll och på CMore som släppte allt. Jag kommer att gräla på fullmånen, som stör min sömn. Jag kommer att frusta av ilska över TV-reklamen även i fortsättningen MEN det enda jag kommer att hata är mygg. For ever.
Och jag kommer aldrig att acceptera näthat. Aldrig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0