Gammal och mossig eller bara insnöad?

 
Tror någon att dagens ungdomar använder ordet "mossig" om, exempelvis, sina föräldrar? Eller att de är "insnöade"?
Nej, insnöad gäller nog bara cykeln som står i cykelstället och därför inte går att använda. Alltså måste man få bilskjuts.
 
Jag har börjat se på mig själv med barn och ungdomars ögon, det vill säga, jag jämför vissa situationer med när jag var i deras ålder och det är oftast inte till min fördel. Jag fattar inte språket, jag förstår mig inte på deras musik, jag tycker det ser anskrämligt ut när man ser halva kalsongerna på grund av att byxorna hasat nästan ända (!) längst ner på skinkorna. Och, såg du? Jag använde ordet anskrämligt. Hur många av dagens unga gör det?
 
Ibland, när något av mina barnbarn, med full iver förklarar något för mig som jag absolut inte förstår, känner jag igen min moster i mig. Blicken försvinner i fjärran men huvudet nickar och munnen säger "Jaha!". Jag visste då och de vet nu att hon hänger inte med. Så varför låtsas?
Varför inte nöja sig med att de tycker att jag bakar goda kakor?
 
Visst tyckte jag att det var roligt när pappa och morbror John dissade Beatles. Fast det ordet fanns ju inte då men det var i alla fall vad de gjorde. Då kände jag mig så mycket mer, så mycket mognare, så mycket modernare, än gammgubbarna. Lite överseende, faktiskt, för de var ju så gamla. Få se nu, år 1963, då var gammgubbarna mellan 45 och 50 år . . . Det var länge sedan jag var så pass ung.
 
- Fanns det glass, när du var liten?
- Jamen, självklart! Flera sorter.
- Fanns det TV när du var liten?
- Ääää, jo, den kom då.
- Hur många kanaler fanns det?
- Ääää, en  . . .
- Va??! Men hur många kunde ni streama?
- Titta här, jag har bakat! Vill ni ha en kaka?
 
Om barn alltid gjorde som vuxna sa, skulle världen aldrig utvecklas. Har jag läst nånstans.
Kanske tyckte mina föräldrar då som jag, i dag, att det verkar vara mer invecklat än utvecklat att växa upp i dagens samhälle. Kanske var det därför mamma började baka redan klockan fem på morgonen. Världens godaste kakor.
 
Mossa, mossa på er alla människobarn! (Nicke Lilltroll)

Kommentarer
Postat av: Anonym

X

2016-11-08 @ 22:46:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0