Inga Trumpna miner här inte

 
Nej, vi pratade knappt om honom ens. Trump.
Vi hade en egen agenda.
 
I går var det äntligen dags för konstnärsmöte! En gång i tiden var Vi Tre bara tre arbetskompisar. Sen blev vi en treenighet. Nu är vi tre konstnärer.
Den första fråga man då ställer sig är: Konst - när??
 
Jo, en av oss, Annika, gör fantastiska alster av tovad ull. Konst. Definitivt.
En annan, Åsa, skapar hur vackra och fantasifulla ting som helst av blommor och växter. Konst. Definitivt.
Jag leker med ord. Ingen konst alls.
Men jag får vara med ändå, tack vare Åsas titulerande av mig: ordkonstnär. Jag tackar och bugar men det känns lite konst-igt.
 
Att träffas samma dag som Donald Trump vunnit presidentvalet i USA, borde ha borgat för att han skulle bli samtalsämne nummer ett, men har man inte setts på tre månader, finns det så mycket annat som måste uppdateras. Åsas floristutbildning i Stockholm, Annikas stugrenovering och kommande Japanresa och min Spanienvistelse. Till exempel. Att vi sen, osökt, kommer in på framtiden och där hamnar i ett gränsland fyllt med fantasi, bus, vurpor och massor med skratt, följer liksom traditionen. En och annan krämpa hinns också med men det blir ändå liksom i förbifarten, när vi ändå avhandlar saker som finns i golvhöjd. Då blir det som naturligt att oförmågan att resa sig på grund av smärtor i knän, kommer på tal. Vilket naturligtvis bidrar till en utvikning i ämnet med garanterade skrattanfall.
Så, hur skulle vi ha kunnat prata om Trump?
 
Men OM vi hade gjort det, skulle jag nog ha sagt att jag tror att den karln inte kommer att vara president länge. Han kommer att göra sig så omöjlig på den posten att till och med "den vita medelklassen", som sägs vara hans huvudsakliga väljare, ångrar sig och förbannar sin dumhet.
Annika skulle förmodligen ha sagt att hon är rädd för följderna av hans rasistiska och antifeministiska åsikter.
Åsa kanske hade förfasat sig över att han värnar allas rätt till att bära vapen i självförsvar, samtidigt som han pekar ut vissa kategorier av människor som inte lika mycket värda som andra.
 
Så varför skulle vi prata om honom? USA:s nästa president. Världens mäktigaste man. Med total brist på respekt för kvinnor. Vi vill hellre prata om sånt som gör oss lyckliga, när vi träffas. Det är också en konst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0