Kategorisera mig inte!

(null)

På grund av någonting, kom jag att tänka på min kompis ord när vi, för några år sen, skulle ut på en längre bilfärd: Nu måste vi köra försiktigt för tänk om nånting händer, då kommer det att stå "två medelålders kvinnor råkade i går ut för" och så vidare.
Jag skrattade gott åt den befängda tanken.

I går såg jag en rubrik: Äldre kvinna påkörd. Och i texten framkom det att hon var 60 år. Fem år yngre än jag! En äldre kvinna . . .
Vad är jag då? Som i dag fick höra "men du som är så ung, minns ju förstås inte hur det var då". Under andra världskriget, nej. Det minns jag inte. Då var jag inte född.  Faktiskt!

Kategorierna tar över mer och mer, vilket kan bero på att vi har slutat att se individerna som individer. Här indelas folk i nyfödda, dagisbarn, skolbarn, gymnasieelever, studerande, arbetssökande, bidragstagare, höginkomsttagare, utlandssvenskar, nysvenskar, pensionärer, åldringar, ja, hela tiden fram till slutet då vi anses vara borta.

Men hej bara, vi har minsann lärt oss att höginkomsttagare även kan vara bidragstagare och att pensionärer kan vara studerande. Typ. Därför kräver jag ett omedelbart utträde ur alla grupper som media förfogar över. Gu nåde er om ni skriver "en äldre dam" om jag råkar köra i diket. Det ska stå: Fortkörare styrde i takt med Metallicalåt, tappade kontrollen vid ett gitarrsolo och hamnade i diket.

Blomman på bilden är inte en ros. Den är en älskad glädjespridare. Bara så du vet.

Kommentarer
Postat av: Yvonne%252525252525252525252525252520S%2525252525252525252525252525F6derberg

Den är godkänd. Du är välkommen tillbaka. Typ. Jag fick skratta. Tack för det.

Men katastrof. Jag måste kryssa en ruta för att visa att jag inte är en robot. Typ.

2018-02-27 @ 18:48:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0