Jag är så glad över att vara arg

(null)

Eller så kan man ju använda sig av uttrycket: Man ser inte skogen för bara träd. Världen är full av plattityder, ordspråk och talesätt. Som man i allmänhet inte tänker djupare på.
Men jag kan åtminstone förklara varför jag är glad över att vara arg. På Skellefteå AIK.
Tänk att ha SHLs tabellsituation ständigt för ögonen, att läsa om träningar, vilka var med, vilka var eventuellt skadade, känna nervositet inför matcher, blandat med förväntan, helt enkelt att kunna fokusera på ett hockeylags väl och ve. Jag fattade inte hur privilegierad jag var - tills i går.

I går rämnade världen för en vän. När hon ringde, förstod jag. 
Hur ofta fokuserar jag på vart och ett av träden, AIK, förhöjt blodsocker, en hälsena som ger mig ett hälsicke, stavfel i tidningen med mera, i stället för att se och känna lugnet som skogen ger? Ofta.
Jag tar skogen för given, den har ju alltid funnits där. Min familj, mina vänner, min hälsa.
Det har hon kanske också gjort. Tagit skogen för given. Men i hennes fall har den kalhuggits nu. 

Jag frågade en gång en skogsmaskinsförare varför det sparas några höga stubbar på varje kalhygge och fick svaret att det var för fåglarnas skull. Efter det har jag ofta lagt märke till att det nästan jämt sitter fåglar, modell större, på dessa stubbar och spanar. De kanske håller koll på återväxten. För den kommer, sakta men säkert.

I kväll möter AIK Djurgården. Självklart är jag spänd inför matchen, det står ju så mycket på spel. Självklart blir jag "jättedeppad" om vi förlorar. Det är ju min värld. Och det är jag så oerhört tacksam för.

Hennes värld finns inte nu. Den raserades i går. Men jag hoppas, hoppas att hon, likt fåglarna, kan upptäcka en återväxt så småningom. Små, späda plantor som växer upp till en stor och vacker skog. Där man kan andas syremättad luft.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men säg att jag kan visa henne "min skog". Den är oändlig men även föränderlig. Lycka till ikväll.

2018-03-06 @ 19:26:57
Postat av: Anonym

Fint sagt 🤗 Tack för det!

2018-03-06 @ 19:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0