Ju äldre jag blir, desto tydligare blir det

(null)

Vad? Jo, att jag begriper mindre och mindre.
Låt mig ta några exempel.
Om vi slutar göra våra inköp på hemmaplan och i stället handlar på nätet, då kommer våra butiker i stan att gå i konkurs och upphöra. Så långt är jag med. Men. Varför tipsar då våra butiker oss att, exempelvis, beställa på nätet och hämta i närbutiken? Om närbutikens egna lager krymps mer och mer, då blir den ju så småningom bara ett utlämningsställe. Eller? Jag fattar inte.

Sverige har ett antal riksdagspartier. Samtliga har den enda rätta lösningen på vägen till det perfekta samhället. Fast olika.  De anklagar varandra för att vara huvudlösa i ena stunden och orealistiska i den andra. Vem, för det måste ju vara någon, sitter inne med den enda sanna lösningen? Eller? Jag fattar inte.

Läkare, med gedigen utbildning och erfarenhet, kan bedöma att en människa är för sjuk för att kunna arbeta och därför berättigad till det skyddsnät vi har i vårt land, som kallas sjukpenning. Försäkringskassan, som inte har medicinsk utbildning, kan avgöra att läkaren är inkompetent att bedöma detta och avslår den sjukes ansökan om sjukpenning med motivering att "du är inte sjuk, du är lat". Okej, det kanske inte står just så i svart på vitt men mellan raderna finns de svidande orden där. Om jag vore läkare skulle jag bli så förbannad att jag sa upp mig! Eller? Jag fattar inte.

Rubriksättarna på de största tidningarna i allmänhet och Sport-Expressen i synnerhet har ingen skam i kroppen. Eller? Jag fattar verkligen, verkligen inte.
Så - listig som en räv blir jag aldrig, det har jag insett.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0