En mugg kärlek

(null)

Från minus 14 grader på morgonen till plus tre på kvällen. Vädret är inte snällt mot min kropp. Som de flesta "värkliga" personer, kan jag känna redan flera timmar innan att det blir väderomslag. Gör det mest ont i handlederna, blir det nederbörd inom några timmar, även om himlen inte visar minsta tecken på det. Nacken och huvudet brukar förebåda temperaturväxling. Influensavärk i hela kroppen kan innebära vad som helst som har med väder att göra.
När vi var i Spanien i höstas var allting rätt. Beständigt väder, jämn, varm temperatur, lagom luftfuktighet, skön och regelbunden motion. Jag mådde bra hela tiden. Värkligen bra 😉
Min far åkte aldrig till Spanien. Hans onda lindrades inte av värmen, tvärtom. Däremot var han mycket bättre än SMHI på att förutsäga vädret. Jag minns speciellt en midsommarafton när det regnade massor och dimman låg tät. Eftersom midsommarfirande förutsätter utomhusaktiviteter, blev jag mer och mer desperat och till slut ringde jag och frågade pappa om dåligvädret skulle bestå hela dagen. Nej, svarade han på sitt kortfattade sätt, som han alltid tog till i telefon. Det var inte hans favoritsysselsättning nämligen, att prata i telefon. Jamen, när slutar det regna då? Jag ville verkligen få ett mer detaljerat besked. "Fem i fem" sa han bestämt.
Klockan 16.55 befann jag mig i skogen och rastade hunden. Jag fick med egna ögon se hur regnet upphörde, solen bröt fram och dimman lättade från marken och försvann. Exakt fem i fem.
Jamen, jag sa ju det, var faderns enda kommentar.
Ibland behövs inga stora under. Ibland räcker det med att man får en mugg kärlek. Ett gott, nybryggt kaffe med en skvätt mjölk i, precis som jag vill ha det. Det vet han. Kryddat med kärlek. Bästa botemedlet mot allt som är "värksamt". 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0