I valet och kvalet

 
Tog det hus i helvete i Ö-vik när det här huset uppfördes? Man kan bara gissa. Somliga tyckte nog att det var läckert, nyskapande, medan andra säkerligen förfasade sig, "så där ska väl ändå inte ett hus se ut". Kostade en massa pengar gjorde det säkert också.
 
Själv är jag i valet och kvalet. Både gällande huset och det kommande riksdagsvalet. Vad tycker jag egentligen?
 
Jag måste erkänna att jag inte orkar med alla partiledardebatter och utfrågningar. Det är ju ändå bara valfläsk. Löftena kunna ej svikas, de står för evigt kvar . . . Finns det inte nån religiös sång med den texten? Jag vet inte om författaren till den, hade hört talas om politiker och taktik.
De vill nog så väl men de vill mest av allt oväl till sina meningsmotståndare. Tycks det mig.
 
SD får mycket publicitet, vilket jag tycker är bra. Det får mig att inse hur olika vi människor är. Skrämmande olika, ibland. Ändå är det ju just det vi är, människor. Individer. Men det har inte SD fattat. Det är tyvärr inte bara det som de inte har fattat.
De vill spara en himla drös med miljarder på att stoppa invandringen till Sverige och i stället satsa en pytteliten bråkdel av de pengarna på att hjälpa de "så kallade" flyktingarna på plats. Vilken plats? Vilken stad? Vilket land?
Ruiner, bombkratrar och tältläger utan mat och vatten. HUR ska ni hjälpa, SD? Ska ni skicka en del av er "partitopp", utrustade med järnrör och slagord? Eller? Blir äldrevården i Sverige bättre då?
 
Men nu är min skolkompis, Margot Wallström, tillbaka, så nu finns det hopp! För är det nånting som en vanlig Västerbottenstjej, med rötter i skogen, har, så är det förnuft. Har man dessutom, som hon, upplevt verklighetens fula tryne i fattiga och krigshärjade länder, då vet man. Då känner man. Långt inne i hjärtat. Och då kämpar man för människans rätt. Alla. A-l-l-a. Varenda människa är en människa. Tugga i dig det, Åkesson!
 
Oj, nu höll det på att ta hus i helvete. Min dator har kastat ut mig två gånger under tiden jag har skrivit detta. Överhettning. Måste svalka sig.
 
Om jag då försöker se krasst och initierat på valet, så har jag dessa att välja mellan:
Fredrik Reinfeldt - har ledsna ögon. Hundtricket.
Jan Björklund - minns sin skolfröken. Vem gör inte det.
Annie Lööf - vackraste förnamnet. Men . . .
Göran Hägglund - vem?
Stefan Löfvén - varm röst. Sexig om man blundar.
Åsa Romson och Gustav Fridolin - gräsrötter. Övervintrare.
Jonas Sjöstedt - inga vinster (nä, jag har märkt det, har köpt Triss hela sommaren)
 
Som du ser och förstår, så är i valet och kvalet. Minsann.
Men huset i Ö-vik är på nåt sätt läckert. Eller fult. Eller . . .
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0