The Bottom is nådd!

 
 
Yes. The Bottom is faktiskt snart nådd.
Och då menar jag inte publiksiffran! Den repar sig. Frågan är bara om språket repar sig.
 
Var eller vart?
Var? Kan besvaras med här eller där.
Vart? Kan besvaras med hit eller dit.
 
Var anger befintlighet.
Vart anger riktning.
 
Nej, jag är ingen språkpolis men om jag vore det, skulle jag ha en straffskala på användandet av "vart" vid felaktiga tillfällen. Lindrigaste straffet skulle användande i vardagligt tal få. En argsint blick från mig. Strängaste straffet skulle, självklart, media och undervisande lärare få. Sparken, direkt. Men nu är jag ju, som sagt, ingen språkpolis, bara en som älskar vårt språk och som vill att det ska behandlas med den respekt det så väl förtjänar.
 
På tal om respekt så såg jag att det demonstreras för fullt i Torneå. Finska demonstranter vill stänga gränsen mot Sverige så inte flyktingar tar sig in i deras land. Få se nu . . .  Finland. Krig. Flyktingar. Krigsbarn. Sverige.
Det är nåt som känns bekant. Kan bara inte komma på vad. Hmmmmm.....
 
Okej, jag är en liten stridis i dag men det är bara uppladdningen inför hockeyn. Adrenalinet brukar börja pumpa igång någon timme före matchstart. Men jag har ett lugnande besked till alla oroliga: Bellemare är tillbaka!
Nej, inte i laget men på bänken. TV-bänken. Där står ett AIK-ljus, två AIK-kortlekar och en puck med Bellemare på. Dessa har varit försvunna sedan i våras och jag har svettats litervis i mitt sökande. I dag hittade jag dem! Säger inte var. (Kan besvaras med här eller där.)
 
Men man kan just undra vart mina tankar gick i våras. (Kan sannerligen besvaras med hit och dit.)
 

Kommentarer
Postat av: Kjell Eriksson

Var inte Du journalist på Norran? Du borde ha lärt de yngre Sportskribenterna bättre! Helt rätt att vart är fel i detta sammanhang, jag reagerade också! MVH Kjell

2015-09-20 @ 15:33:51
Postat av: Maude

Kjell! På min tid kunde folk sin sak!
Jag slutade på Norran för snart tjugo år sedan och då var dagens journalister och redigerare knappt födda. Tyvärr läggs ingen större vikt på språket hos media längre och det gör mig så förba.... Ja, du vet.
Må gott/Maude

2015-09-20 @ 19:18:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0