Nu ska vi skiljas, kanonkulan och jag 😱

(null)

Jag hatar verkligen att skiljas, bÄde frÄn mÀnniskor och saker jag tycker om. Det gör ont i hela mig.
Jag minns en rundformad, lĂ„ng dyschakudde som jag Ă€lskade. Okej, jag var ganska liten dĂ„ men nĂ€r dyschan (heter vĂ€l schĂ€slongen nu) skulle slĂ€ngas nĂ€r den hade tjĂ€nat ut och Ă€ven en hel del stoppning i form av trĂ€ull kommit ut, dĂ„ ville jag prompt att jag skulle fĂ„ behĂ„lla kudden. Mamma föll till föga, ja, hon tolererade min sĂ€ngkompis Ă€nda tills den började lĂ€cka ut mĂ€ngder av trĂ€ull.  Och det var ju mor som bĂ€ddade sĂ€ngen varje morgon . . . Jag grĂ€t, bönade och bad att fĂ„ behĂ„lla honom och offrade till och med min bĂ€sta stickemössa för att trĂ€ över Sixtens "huvud". Jo, för sĂ„ hette han. Sixten.
Men en dag, nÀr jag kom hem frÄn skolan, nej, jag gick inte i nian, var han borta. OÄterkalleligen. Mor hade eldat upp honom i en stor byaugn dÀr större skrÀp kunde brÀnnas upp!
Som vuxen började jag förstĂ„ mors oerhörda vĂ„nda över att slitas mellan min kĂ€rlek till Sixten och fars kallsinniga syn pĂ„ "skrĂ€psaken". 
Och nu stĂ„r han dĂ€r igen, Sixten. Fast nu heter han Kanonkulan och har varit min sommarkompis och följeslagare i flera Ă„r. PĂ„ vintrarna har han fĂ„tt stĂ„ bekvĂ€mt i sonens garage. Nu, nĂ€r jag gladeligen, kom för att hĂ€mta hem honom, blev han som vanligt jĂ€tteglad - till en början. Efter en kort stund tystnade han och förblev tyst. Folk (lĂ€s:karlar) hummade, funderade och kom med olika förslag. Till slut blev det enhĂ€lliga svaret: fel pĂ„ brĂ€nslepumpen.
Jag tittade i panik pÄ min make som bara skakade lite pÄ skallen och sÄg bekymrad ut. Jag visste vad det betydde. Behöver vi verkligen en bil till? En sommarbil? Nu nÀr jag har slutat jobba och Àr hemma?
Svaret borde ju vara sjĂ€lvklart Nej. Men sĂ„ tĂ€nkte jag pĂ„ Sixten och hur lĂ€nge jag saknade honom, min kompis och trygghet. 
Eftersom Staffan Àr en mycket klok man och kÀnner sin fru vÀl, hyrde han en slÀp som rymde hela Kanonkulan och drog hem den till stugan. Han kÀnner sin fru och vet att om hon bara fÄr tid pÄ sig och stÄ för ett eget beslut sÄ ordnar det sig.
SÄ nu ska vi skiljas. AlltsÄ bilen och jag. Om nu nÄgon vill köpa den. Med ickefungerande brÀnslepump. Men med ett stort hjÀrta och en vacker sjÀl.
Dock, en sak Àr sÀker; den hÀr kompisen ska inte eldas upp i smyg! DÄ fÄr den hellre stÄ kvar som Äskbil. Min kanonkula. Med rÀtt att blixtra till.

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0