När solen lyser in i rummet

(null)

Vad händer då? Jag ser dammtussar i varje hörn? Jag ser en grå "matta" som täcker vårt svarta bord? Absolut inte! Även om de skulle finnas där, är det bara ljuset jag ser! Solens gula sken. Vårens ljus. Lyckans skimmer.
Men det finns förstås ett Aber. I år är det större än på många år. En liten man. Eller ska jag säga en liten varelse av manligt ursprung. Du fattar, va?
Han är en liten figur som kastar en jättelik skugga över världen. Men i min värld väljer jag ljuset. Våren. Solen. Kärleken.
Mitt förstånd vet att hotet finns men som vanligt gör jag inte bruk av mitt förstånd. Jag lallar omkring och är lycklig. Nu ska jag dessutom snart kunna läsa böcker igen för sedan några dagar sitter det en sprillans ny lins i mitt vänstra öga och jag upptäcker världen på nytt.
Först kom bokrean. Sedan kom Ethel. Hon och Tore har rensat ut i sitt bibliotek. Till vår stora lycka och glädje. För att inte tala om girighet. Samma dag som vi skulle besöka våra vänner anlände ett paket, modell större, med böcker från Bokus. Vem kan motstå en bokrea? Vem kan motstå ett erbjudande om fler? Inte jag.
Men än är det nån vecka kvar innan jag kan sätta tänderna i någon av de väntande böckerna. Så OM det blir en regnig sommar eller OM det blir en tryckande het sommar eller OM det blir en helt vanlig sommar, då vet jag vad jag ska göra! 
Tänk om den där mannen i öster kunde fatta vad lycka är. Det är inte makt och herravälde. Det är där kärleken är. Till människor, till djur, till väder, till hälsa, till skrattet och, självklart, till friheten. Vaddå, räknar jag inte in bokläsningen i lyckan. Nja, den är faktiskt ett vågspel. Man kan bli besviken men då är det bara att våga på nytt. Den finns där! Jag garanterar.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0