Den sanna glädjen...

För det mesta blir jag irriterad när jag läser morrontidningen. Det gör ont i en före detta korrekturläsares hjärta när man ser hur språket misshandlas, hur nonchalansen brer ut sig samtidigt som allmänbildningen krymper. Hårda ord, javisst, men är man upplärd i den hårda skolan så är man. MEN - ibland ger morrontidnigen mig en bra start på dagen. I dag till exempel. Tänk att bara en liten annons under "Säljes" med texten "Dambössa Remington, i kanonskick" kan ge upphov till att dagen helt plötsligt ter sig ljus. .

Jag älskar ord. Och jag vet att jag kan skratta på fel ställe men det är inte av ondska, utan det beror på att min fantasi skenar iväg med mig. Nu ser jag ju en stackars jaktintresserad dam släpa sig fram genom skogen med en bössa snarlik en kanon och det får mig på gott humör. Skadeglädje? Nej, jag är bara knäpp. Jag vet. Kanske därför svenska språket och jag gillar varann för det är i sanning också knäppt.

Jag minns en diskussion jag hade med en sättare på tidningen om ordet lampa i sammansättning. Han hävdade att alla sammansättningar med lampa skulle ha ett s. Även lampan ovanför sängen? frågade jag troskyldigt. Efter ett par sekunder började han skratta, samtidigt som hans fantasi for iväg med honom.
Eller ta ordet enfaldig. Lite dum, va? Men tvåfaldig då? Eller flerfaldig? Då börjar det luta starkt åt att vara oerhört bra i stället.
Nä, nu får det vara slutschwamlat. Måste gå och kolla så inte sängslampan lyser, det vore bra onödigt nu när dagen är ljus.

Kommentarer
Postat av: Karin

Haha, en humoristisk sättare...

2011-11-23 @ 11:23:00
Postat av: Ulla Johansson

God förmiddag Maude

Hittade din roliga och välskrivna blogg via ett inlägg om mobiltelefoner på Karin Långdals profil. Jag fick mej ett gott skratt och blev nyfiken på vem Maud W kunde vara och minsann där fanns länken till denna humoristiska lilla blogg som jag kommer att följa.



Hälsningar från Ulla Johansson, en f.d. granne i Myckle

2011-11-23 @ 12:04:55
Postat av: Maude

Ja, Karin, men alla våra sättare hade humor, eller hur? Hej Ulla! Så kul att du hittat hit och tusen tack för dina ord, sånt värmer :-)

2011-11-23 @ 13:40:21
Postat av: Gun

Får man/kvinna verkligen skriva morrontidning? Heter det inte morgontidning? Som din knäppa storasyster tar jag mig rätten att vara kritisk, men egentligen menar jag att "Du är en fena på att skriva"!

2011-11-24 @ 17:51:51
Postat av: Maude

Sys! Om jag skulle skriva som jag kräver att andra ska skriva, skulle det bli korrekt och det med betoning på korrekt skriftspråk. I min blogg vill jag inte vara korrekt, där kommer både talspråk och dialekt att förekomma och det är därför den heter saltatochkryddat. Fatta´ru? Älskar dig också. Morrn, morrn.

2011-11-24 @ 20:31:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0