Det är jag - Maude Magpie Westerman!

Erkänn att du någon gång har googlat på ditt eget namn! Just det, jag visste väl det. Men jag undrar om någon har blivit så förvånad och glad, intill vansinnets gräns, som jag blev när jag sökte efter mig själv.
Jag har, sedan barnsben, varit fascinerad och känt samhörighet med indianer. Varför hade jag ingen aning om förrän jag googlade på Westerman och fick en bild framför mig som gjorde mig varm och kall (inget underligt i och för sig i min ålder). En bild på Floyd Red Crow Westerman, en indian som både varit skådis - bland annat som siouxhövdingen Tio björnar i "Dansar med vargar" - men som också var en förkämpe för indianernas rättigheter. Bland annat deltog han i ockupationen av Wounded Knee, minnesplatsen för en blodig massaker på indianer, utförd av amerikansk militär 1890.
Men va?? Hur i hela friden kan en indian heta Westerman? Som jag! Nu föll alla bitar på plats. En del bitar tillverkade jag själv. Kevin Costner, till exempel. Nu kände jag mig väldigt nära honom...  Och Red Crow. Naturligtvis gjorde jag en egenhändig snabböversättning och fick det till Domherre. Som dom har förföljt mig genom livet! Mestadels via korsstygn och annat sattyg som satts i händerna på mig och resulterat i vild skadeglädje hos min omgivning. För att inte tala om Wounded Knee. Men - och nu börjar det bli riktigt kusligt - har inte JAG ett skadat knä...? Ni ser, pusselbitarna bara ramlar över mig. Det är klart nu. Jag och min anfader. Lika som två bär. Och en natt, i en dröm, fick jag mitt indiannamn: Magpie. Jag är hemma.

Vad Magpie betyder? Äsch, det är inte så väsentligt. Men om det ska vara så viktigt så: Magpie betyder skata. Kan även betyda pratkvarn. . . .

Kommentarer
Postat av: Karin

Välkommen kära Magpie!! Du är minsann ingen skata, med en mysig pratkvarn är du minsann då och då.

Kul det du berättar om din anfader och kul-sligt vad bitarna verkar ha fallit på plats. Nu har du blivit ett av mina bokmärken:-)))Kram, kram!

2011-11-22 @ 16:43:57
Postat av: Gun

Ugh på dig Sys! Eller,är vi verkligen systrar? Du är färgstark och pratglad,jag är färglös och tystlåten. Du blir galen av domherrar ,jag är galen i domherrar... Men attans vad jag gillar dig!

2011-11-22 @ 18:08:09
Postat av: Magpie

Ni är för gulliga ni, Karin och syster Gun! Puss o kram på er.

2011-11-22 @ 20:11:40
Postat av: Lizzy eller Lizzie som du föredrar att kalla mig

Hihihi! Du är lolig du, jag ska tipsa mamman och pappan om bloggen!

2011-11-22 @ 20:20:00
Postat av: Anitha

ugh

2011-11-26 @ 15:41:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0