Vi är inga snöänglar

I dag öppnar en niohundra kvadratmeter stor lokal i centrala Stockholm, som är en kombintaion mellan restaurang och saluhall. Kul.
 
I dag jublas det i Jörn. Konsum satsar två miljoner på en ombyggnad. De flesta hade befarat att gårdagens stormöte skulle ge besked om nedläggning av affären. Gissa glädjen. Gissa lättnaden.
 
Det är inte bara snö(o)vanan som skiljer.
 
Men att "tracka" stockholmarna för att de hamnade i ett kaosliknande tillstånd, på grund av den myckna snön som kom snabbt och överraskande, det är inte min grej. Inte när det tog Rasmus sju timmar att ta sig från skolan och hem. Är det nåt att håna? För mig är det mer respekt för individen, som får försöka hitta lösningar på egen hand när infrastrukturen snöat över.
 
Här är vi förbannade när snöröjningen inte kommer i tid. Men vi är alla utrustade med spadar så om det krisar kan vi ta oss ut till bilen, som har vinterdäck sedan slutet av oktober, och köra de två milen till jobbet på tjugofem minuter i stället för de vanliga tjugo. Vi hade ingen förståelse i stan över att kommunens samtliga snöröjare jobbade häcken av sig i kustorterna som fått över en meter snö och, faktiskt, var insnöade. Vi, som har vanan inne. Vi, som vet att snön kommer. Varje år. Det funkar.
 
Jag är ganska övertygad om att nollåttorna tycker att det är trevligt med en ny jätterestaurang, där man även kan köpa blommor och annat fint. Men jag är också övertygad om att de både kan ha och vara utan den.
Jörnsborna, däremot, vet att om Konsums beslut hade blivit nedläggning av butiken i stället för miljonsatsning, då hade det förmodligen i förlängningen inneburit en nedmontering av hela samhället. Så stor är skillnaden i nyhetsvärdet.
 
Jag gillar Stockholm men jag skulle inte för mitt liv vilja bo där. Inte i Jörn heller. Det är i Skellefteå jag vill leva. Trots snön, trots myggen. Och om nu nån skulle få för sig att "tracka" mig för det, så säger jag bara: Skellefteå AIK! Sug på den du.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0