Reinfeldt och Alla Hjärtans Dag

Du Reinfeldt, jag måste berätta en sak för dig.
Jag hörde i går en professor som sa att varannan svensk kommer att drabbas av demens. Förstår du vad det innebär? Nähä, men då ska jag tala om det för dig.

Av två stycken som är satta till att bevaka säkerheten vid Barsebäck är en strax under pensionsåldern 75 år och dement!

I ett operationsteam som ska utföra en avancerad hjärtoperation är minst en åtminstone 75 år (läkare brukar älska sitt jobb) och dement.

En artonåring sätter sig vid ratten i en körskolebil och till höger om sig har han/hon en före detta grovjobbare, vars kropp tagit stryk och som omskolat sig vid 60 men som nu tyvärr blivit dement trafikskolelärare.

Vaddå? Tycker du att jag hårdrar (det heter faktiskt så, inte hårddrar)? Du har helt rätt! Men det gör jag för att jag tror att det kommer att bli så. Likaväl som det verkar som att du tror att det går att dra ner på antalet vårdplatser för gamla och sjuka. Skulle inte du kunna ta kontakt med Yngve Gustafson i Umeå och lyssna till vad han har att säga? Om du nu lyssnar på någon som vet. Inte bara tror.

Och nu över till någonting helt annat.

I dag har Valentin namnsdag. Det brukar automatiskt innebära att det är Alla Hjärtans Dag. Men så är det inte i år. Jag har nämligen bestämt att vi stryker den. Orsaken är att det finns alldeles för många dagar. Kanelbullens dag infaller ju som alla vet den 4 oktober. Handduksdagen firar vi med pompa och ståt den 25 maj. Ostkakans dag högtidlighålls i alla hem den 14 november. Men - den dag som jag personligen tycker är minst uppmärksammad men som borde höjas statusmässigt är definitivt den 14 mars. Pi-dagen. Alla som någon gång gått i skolan ett par dagar minns just det magiska, matematiska 3,14. Pi. Hur många korsordslösare har inte haft nytta av det kunnandet? Att det sedan är en intressant namnsdag det datumet, gör inte saken mindre firarvärd. Ja, ja, och din födelsedag, Jerker. ;)

Näpp, inget firande i dag inte. Jo, om Skellefteå AIK vinner mot Växjö och Barca sin Champions Leaguematch förstås. I övrigt firar jag alla mina hjärtan alla dagar på året. Ibland med en present. Nån gång med nåt nybakat. Lite då och då med en god middag. Eller bara med en kram. Men alltid, alltid med tacksamhet över att de finns.

Kommentarer
Postat av: Lars & Greta Olsson

Din blogg är en fempoängare.

Vi håller på samma lag. Vad kan det bero på? Släktgener?!

2012-02-14 @ 15:25:11
Postat av: Maude

Jag visste väl det! Ni har också gått över till Skellefteå AIK helt och hållet :) Samma lag som jag. Det beror inte på gener, det beror på sunt förnuft. Eller menar ni möjligen ett annat sorts lag? I så fall beror det på att vi står väl förankrade på jorden. Med gemensamma rötter .... :) Kram

2012-02-14 @ 17:08:50
Postat av: Eva

Heter det verkligen hårdrar? Så konstigt!

2012-02-14 @ 17:53:40
Postat av: Karin

Maude! Du har fångat Reinfeldtstokförslag, att alla ska jobba till 75, på pricken! Jag vågar då inte bli äldre efter din suveräna varannan-människa-jämförelse!!

2012-02-14 @ 19:49:25
Postat av: Maude

Eva! Ja, i det här fallet kan du lita på mig, det heter faktiskt hårdra :)

Karin, men du förstår väl att du tillhör rätt halva! Du är en varannanmänniska som INTE blir dement, begriper du väl. Tokes.:)

2012-02-14 @ 21:58:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0