Jag fattar inte ett smack . . .

Om jag nu vore en sån som gör sig lustig över andras belägenheter, skulle jag väl förmodligen skriva något ironiskt om den nya prinsessans namn, Estelle, Herman Lindqvists bestörtning över namnvalet: "det låter som en nattklubbsdrottning" och kungens glädjeord "det betyder mycket för oss i familjen". Antagligen skulle jag raljera över kungens nattklubbseskapader och insinuera att det är han som ligger bakom valet av namn.
Men sån är ju inte jag.

I stället ska jag fortsätta att ägna mig åt att fundera över pengars värde. Jag begriper mig inte på det. Alltså, ett land, vi kan kalla det Grekland, har så bottelöst dåliga finanser att bankrutten är nära om inte andra länder lånar ut pengar till dem. I augusti 2011 hade landet 350 miljarder euro i statsskuld och sen har den bara ökat.

Men hallå! Real Madrid betalade 92 miljoner euro när de köpte Cristiano Ronaldo. Priset på Zlatan var 250 miljoner euro när Barcelona köpte honom från Inter. Men sen blev det en reducerad summa eftersom Inter tog en annan spelare som delbetalning. Resten blev bortkastade pengar. Om du frågar mig.

Idrottsmän tjänar nåt så in i helskotta med pengar. Det är tennis, golf, hockey, fotboll och annat som har råd att ösa miljoner och miljarder över de aktiva och deras klubbar. Hur går det till? Om nu Grekland hade några fotbollsspelare av rang, skulle de kunna bilda ett lag, ägt av staten, och sen sälja spelarna, en efter en, och vips vore statsskulden ett minne blott. Men nu har de väl inte tillräckligt med spelare av rang, tyvärr.

Hörde att Spanien var i riskzonen också. Men det landet har massor av bra fotbollsartister. Om jag var äckligt rik, skulle jag gärna köpa Carles Puyol till Medle SK och på så sätt slå två flugor i en smäll.

Jag fattar inte hur det kan finnas pengar i oerhörda mängder på vissa ställen och inga alls på andra. Kom inte och säg att det är vi anhängare som trissar upp priserna på idrottsutövare. Vi vill se stjärnor in action. Jo, men vi vill åka till Grekland och semestra också.

Äsch, jag inser att min hjärna inte har kapacitet att förstå ekonomi på en högre nivå än hushållets men vad jag förstår är att vissa är värda mer pengar än andra. Men vad är då pengar värda? Är det också olika på olika håll?
Ska man hålla på med sånt här en fredagseftermiddag? Hur kom jag in på det? Var det när jag satt och skrev inköpslistan till dagens matshopping? Sallad, tomater, rödlök, oliver och fetaost. Grekisk sallad! Tack, Grekland, för den. Bara att ni har spridit den över världen är värt en rejäl sänkning av statsskulden. Tycker jag. Men så begriper jag ju ingenting heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0