Matplanering är av ondo!

Veckomatsedlar är ondskefulla ting. Jag får ibland för mig att jag ska vara duktig. Då går jag igenom vad som finns i skafferi, kyl och frys, skriver upp det och försöker para ihop basvarorna med andra ingredienser som också finns hemma. Dels för att det är nödvändigt, dels för att hjälpa plånboken.

Sedan tar jag ner väggalmanackan och ser hur de närmaste veckorna ser ut. Blir det nån helg mitt i veckan? Har jag någon ensammiddag? När och hur ofta infaller mysmiddagarna? Och så vidare. När det är avklarat, börjar planeringen. Förra veckan inleddes med en onsdag och korv stroganoff. Helt enligt planerna. Sedan kom en torsdag med plättar (tunnpannkakor för er som inte förstår svenska). Efter det var det ett streck. Det innebär inte att vi ska vara utan mat, nejdå, tvärtom. Ett streck är likamed ett hemligt litet jubel. Inte för att mannen jobbar kväll, utan för att jag då har ensammiddag, vilket innebär mandelpanerad torsk med spenatstuvning alternativt bruna bönor med fläsk. Mmmmm .....

Jag behöver inte skriva upp det så att mannen ser det. Han får liksom kväljningar.

Men - och nu kommer det alltid förekommande mennet - till lördagens lilla mysmiddag hade jag planerat potatisgratäng och så gott som sönderfallande kotletter och vad händer? Jag får ett sms med texten: Kan du hämta mig klockan 12? Jag är sjuk. Puss.

Feber, ont i kroppens alla leder och hosta. Då fattar väl alla att potatisgratäng och kotletter inte hägrar. Det får bli en sväng till Kvantum innan sjuktransporten för att inhandla sånt som jag inte skulle köpa på oss förrän alla andra basvaror, som redan finns hemma, är uppätna. Köttsoppa på burk, nyponsoppa, blåbärssoppa . . .

Och detta händer alltid när jag tar mig i kragen och gör en kraftansträngning med att komponera en matsedel för två veckor! Det är, turligt nog, inte alltid sjukdom som sätter käppar i hjulet men det är alltid någonting som ändrar planerna. Därför finns fortfarande hummer och oxfilé kvar i frysen. Det skulle vi ha ätit på nyårsdagen. 

Nu funderar jag på att  planera en påskmeny med nyponsoppa på skärtorsdag, linssoppa på långfredag, sparissoppa på påsklördag, potatis- och purjolökssoppa på söndag och slå till med ett ägg på annandan. Det är ju ändå påsk.

När jag var färdig med tvåveckorsmatsedeln, meddelade jag glatt:
- Nu behöver vi inte handla på två veckor!
Dagen efter handlade jag för trehundra kronor. Havreknäcke, leverpastej, mjölk, mjöl, toapapper och en hel del annat som inte hör till basvarorna som jag hittat i skafferiet och kylfrysen. Men som hör till livsviktigheterna och det var dem som jag hade glömt bort!
Nu finns det fler anteckningar på inköpslistan: honung, halstabletter, snytpapper. Kaffe kommer bergis också dit inom kort.
Och torsken ligger där den ligger. Bogfläsket likaså. Det går fasiken inte att planera nånting här i livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0