Jorden runt på ett dygn

Här händer det saker!
I går var jag till Miami i två timmar, softade i solen, drack paraplydrink och njöt. Sen kom jag hem, varm och trött. Då ringde telefonen och kusin Eva sa piggt: Vill ni ha hämtning? Tjugotvå frågetecken hann samlas i hjärnan med tanke på att de hade bjudit hem oss nästa fredag, så jag svarade, med strängare röst än jag hade tänkt, "Vad pratar du om?".

- Maten är klar och huset är städat, svarade hon glatt.
På något sätt lyckades jag få henne att stanna upp och tänka till, möjligen beroende på min tystnad som hon inte är van vid.
- För visst är det i dag vi har bjudit er? sa hon lite försiktigt.
Jag skrattade gott och rått. En dusch och sen iväg till dukat bord, ja, det skulle sitta fint, insåg jag, så vi tackade ja till både hämtning och middag en vecka tidigare än beräknat.

Så - både Miami och Skellefteå södra på en och samma dag. Inte illa.

Illa är dock bara förnamnet på hur det är i dag. Nu är vi på Nordpolen nämligen. Snön faller vit, det mesta liknar skit, himlen är surt grå, gräset får ett täcke ovanpå, vita är alla bilar, som i modden ilar, flingor faller som sjok ena minuten, för att i nästa blåsas runt knuten, grannen tvättar fönster och byter gardiner, jo, passa på nu när inte solen skiner (obs ironi - men det förstod ni), jag vill ha sommar med kräm i - jag tror jag åker tillbaka till Majämi . . .

Jag kanske måste förklara det där med Miami, förresten. Vi firade ett födelsedagsbarn (ja, barn och barn ...) med att hyra in oss på ett ställe med relaxrum och ett solrum där man får välja mellan att vara i Miami, på Maldiverna eller Bali. Vi skippade kvällssolen, som ingick i Maldiverna, och morgonsolen på Bali och kastade oss rakt ut i hetluften i Miami. 33 grader och strålande sol! Ibland var vi tvungna att uppöka skugga och svalkande parasolldrinkar.
I kväll fortsätter firandet med restaurangbesök och efterfest. I två graders värme och snöglopp. Den femte maj.

År 1976 snöade det den 29:de maj. År 1972 snöade det den 8 juni. Vi hade korts, stretchstövlar och t-shirt på skolavslutningen och höll på att frysa ihjäl. Men det blev sommar både -76 och -72. Antagligen blir det sommar i år också. Men vår? Nä, den är bara att glömma, den hinns inte med. Det kan bli Nordpolen i dag - Miami i morron. Fast - jag åker hellre till Selsfors och ser om det finns några musöron. På björkarna alltså. De andra vill jag helst slippa se.

Kommentarer
Postat av: Anitha

..å den 29 maj 1993 var det vitt på backen. Jo jag minns det som om det var i fjol

2012-05-07 @ 14:22:29
Postat av: Maude

Anitha, det är nåt skumt med den 29 maj .... ;))

2012-05-08 @ 09:35:10
Postat av: Maude

Anitha, det är nåt skumt med den 29 maj .... ;))

2012-05-08 @ 09:35:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0