Är du djur eller människa, Majlis??

Anna Karena Berglund. Det var vad jag ville heta när jag var i tonåren. Revolternas revolt. Var förnamnen kom ifrån, vet jag inte. Min farfar hette Berglund i efternamn men viktigare var nog ändå Axel Berglund, min farfarsfar. Inte för att jag träffat honom, därtill är jag alldeles för ung, men min fars berättelser om honom, fick mig att älska gubben. Busig och olydig som få, även som gammal, och trots det, strängt religiös lekmannapredikant.
 
I dag döps inte barn efter släktingar. Jo, kanske som andra eller tredje namn medan tilltalsnamnet är långt ifrån givet. Det ska vara ovanligt, kanske influerat av musik- eller filmvärlden och det ska passa till personen i fråga. Därför är jag glad för att min mors namnförslag på mig, Maude, blev bestämt och inte min fars, som var Inga-lill. Jag hade aldrig blivit någon Inga-lill.
 
Nu döps husdjuren till människonamn, vilket jag reagerar mot. Inte bara på grund av den kinesiska nakenhunden som heter Maud och som får mig att bli en väldigt lydig person så fort Maud och hennes husse är i närheten. Jag har svårt att fatta att hans kommandoord inte gäller mig, så jag sitter, stannar, går och kissar på befallning. Jag också.
Nej, jag tycker att man ska höra att det är ett djur man pratar om - eller med - och att inte kvarterets alla barn, hundar, katter och, det knäppaste av allt, tikar kommer rusande när någon ropar "Börje, kom hem nu!". Men så kan det bli.
 
En person i min omgivning som i många år hade ett tjugotal draghundar, fick naturligtvis namnproblem varje gång flocken förnyades. De där tuffa, urstarka namnen på de vargliknande hundarna höll ju för de första två-tre omgångarna men sen blev det svårare. Men han fortsatte att hålla sig till teman så ett tag hette hundarna som halstabletter: Läkerol, Emser, Tulo, Figaro och så vidare. Tja, inte hade jag samma respekt för dem som för Shogun, det kan jag ju bara säga.
 
En annan, i samma bransch, löste problemet med att döpa alla sina hundar till ett och samma namn. Det tyckte jag var vansinnigt roligt.
 
Så - om jag vore ung i dag och skulle vänta barn, då skulle det nog få heta Pluto, om det blev en pojke, och Tussi om det blev en flicka. Med Berglund som efternamn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0