Bevare mig väl - och inte som Rolling Stones

Å, så tryggt det kändes att vakna till två grova, höga hundskall i natt, hoppa upp en halvmeter i sängen, landa, le och somna om. Ljudmaskinen är tillbaka . . .
Nu behöver jag inte längre fundera och räkna ut varifrån alla nattliga ljud kommer, nu vet jag.
Han fyllde år i går också och fick böcker och en Skellefteå AIK-halsduk av mig. Gissa om den värmde!
 
I går skulle John Lennon också ha fyllt år. Sjuttiotvå stycken. Fast inte i min värld. Där förblir han i trettioårsåldern med kepsen på sned och med den grötiga Liverpooldialekten som hävdar nåt sjukt eller provokativt. Jag önskar inte att Paul Mc Cartney skulle ha gått samma öde till mötes som John men jag önskar att han hade vett att dra sig undan offentlighetens obarmhärtiga sanningsljus. Han är gammal, försöker se ung ut, och han sjunger dåligt. OS-invigningen var ett olyckligt exempel på det. Jag tycker det är tragiskt och patetiskt med alla revivlar, där min ungdoms idoler åker ut på världsturnéer en, förhoppningsvis, sista gång. Att mina barns ungdomshjältar revivlar  säger jag inte så mycket om, Metallica kan fortfarande! Men har du sett skräckkabinettet Rolling Stones? Livet har inte farit snällt fram med dem. Framgångsrikt ja. Varsamt nej. Om jag skulle se dem komma gående på gatan, skulle jag absolut tro att de hade gummimasker på sig och var på väg för att skrämma någon jubilar. Och att de skulle lyckas.
 
Okej, jag vet att inte alla tycker som jag och det respekterar jag. Fattas bara annat. Men det kan vara skönt att lufta sina åsikter ibland. Så nu kör jag en till:
 
Jag tycker det är kanon att SVT tar tillbaka skid-, skidskytte- och alpina VM. Yes! Då blir det en vinter att räkna med i alla fall. Jag försöker intala mig själv att jag tycker om snö och kyla. Det är väl inte så farligt. Man kan ju vara inomhus och läsa. Höra stormen vina runt knuten och se miljontals flingor dansa omkring i luften innan de landar och bygger på täcket med en meter - två meter - tre meter . . . Och det är väl inte så farligt att skrapa bilrutor heller. Att sopa av bilen. Att köra på oplogade vägar. JO, fy tusan, det är vidrigt alltihop! Jag hatar vintern!
Nu måste jag börja om: Tänk februari och SVT. Tänk hockey. Tänk La liga. Tänk nyutkomna, efterlängtade böcker. Tänk, Maude, tänk!
 
Ja, tänk om det vore sommar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0