Skvaller eller information?

I går blev jag riktigt förskräckt! Jag såg aftontidningarnas löpsedlar och förstasidor: Deckarförfattaren Mari Jungstedt skiljer sig. Stora, svarta krigsrubriker.
Det var inte den förestående skilsmässan som gjorde mig förskräckt, utan just det att så kallade seriösa nyhetstidningar tyckte att det var en så stor nyhet att den slog ut allt annat. Men var går gränsen? Om det hade varit Se&Hör, kunde jag möjligtvis ha förstått prioriteringen. Om Mari Jungstedt, deckarförfattare som hon är, hade giftmördat sin man, kunde jag ha begripit. Men nu fattar jag ingenting.
 
Det leder mig osökt in på ämnet skvaller. Vi hade en diskussion, min dotter och jag. Hon tycker att allt prat om andra människor är skvaller, förutom om man diskuterar deltagare i nåt TV-program. Jag menar att det är skillnad på skvaller och information. Om, exempelvis, ett föräldrapar till någon av ens barns kompisar från förr har skilt sig, då tycker jag att det är en information som jag borde få, för att undvika att jag gör bort mig när jag stöter på någon av dem på stan. Typ. Nej, det är skvaller, anser både min son och min dotter.
Jag brukar informera dem om vissa saker som har hänt, bara för att de ska veta om. De är inte det minsta tacksamma. "Jaså", säger sonen med en röst som dryper av ointresse men som han ändå med minimal ansträngning försöker dölja. "Jag vill inte veta", säger dottern rakt ut, eller "intresseklubben noterar" och då förstår jag precis. Hon har ett arbete med strikt tystnadsplikt men jag har försökt tala om för henne att det inte gäller hennes privatliv. Det har hon anammat såtillvida att, när jag har pratat om mig själv en halv minut, avbryter hon mig med "nog pratat om dig, nu pratar vi om mig". Men tro inte att det innefattar nånting annat än henne själv och barnen. Möjligtvis också maken om han har sagt eller gjort nånting roligt. Allt annat är skvaller.
 
Visst kan man tycka att de är hedervärda, mina barn. Men jag får nog erkänna att de är liiite tråkiga. Jag undrar hur löpsedlarna och förstasidorna på en tidning, som de var ansvariga utgivare för, skulle se ut?
"Laxbeståndet i Östersjön minskar" - skvaller?
"Gamla husvagnar ofta mögelskadade" - skvaller?
"Trätrallar ersätter ny farstubro" - skvaller?
"Nya rön: Popcorn onyttig frukost" - skvaller?
 
Nä, jag får nog acceptera att prata med min dotter om min dotter och med min son om . . . ?? Jo, jag brukar få veta hur mina barnbarn mår. Men inte att någon har petat in en pärla i näsan. Det är förmodligen skvaller.
 
Hallå, Aftonbladet och Expressen, gå en kurs hos mina barn och lär er vad som är viktigt! Jag lovar att papperskostnaden minskar kraftigt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0