Demolition woman?

- Jag förstår inte varför folk betraktar mig så misstänksamt när jag berättar att min hobby är att demolera husvagnar.
Sagt av min dotter (33 år).
- Ja men se det förstår jag, svarar jag och skrattar. Att demolera är att förstöra . . .
- Nähä, det beryder riva också och jag river ju inredningen och bygger nytt! hävdar hon som bara hon kan hävda.
- Men gumman (33 år) om du säger att din hobby är att demolera husvagnar, måste ju folk tro att du är en huligan på din fritid, det fattar du väl? försöker jag med.
- Nej, demolera betyder riva. Åtminstone på Rumbagatan. (Obs! 33 år) Nu kör hon sitt Stina-på-Saltkråkanargument, som hon vet att jag  avskyr.
- Har du hört talas om filmen Demolition man? Tror du att han restaurerar husvagnar? . . . Jag tar till storsläggan utan pardon.
 
I ärlighetens namn vet inte jag vad Demolition man gör men jag tog en rövare där.
Jag förstår inte var hon har fått sin envishet ifrån. Men kanske ändå. Någonstans i Sverige sitter det en med samma efternamn som hon - och jag! - och är det envisaste som finns. Henne försöker jag inte ens överbevisa om att hon kan ha fel. Det innebär bara ett gigantiskt energitapp.
 
Något sådant hade inte SAIK i går. Järnvägar så bra VI var. Nästan så att vi demolerade Frölunda. Så ska det se ut.
 
Nu ska jag åka och hämta min dotters söner. Det blir en ny prövning i konsten att försöka övertyga. Jag får se om jag kan travestera deras mors slutgiltiga argument: Här hemma på Brunnsgatan gör vi så! Jag ska i alla fall försöka.

Kommentarer
Postat av: Ulf Torstensson

Tänk, jag hade samma diskussion om terminologin med henne häromdagen, fast jag trodde hon gav sig! Föreslog att hon skulle använda demontera istället, det känns mindre destruktivt.

2012-09-26 @ 20:53:16
Postat av: Maude

Haha, Ulf, det var roligt att se att du trodde hon hade gett sig . . . Annie är den underbaraste dotter man kan ha och våra diskussioner är fantastiskt stimulerande men jag låter mig aldrig luras till att tro att jag har "vunnit". Hon släktar nog sin morfar som, när han insåg att han var överbevisad, tvärt vände och sa "Ja men det var ju det jag sa". Alfred tycks som tredje generation gå i samma fotspår . .

2012-09-27 @ 09:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0