Det gäller att vara stöddig vid rätt tillfälle

 
Den här stöddiga t-shirten träffade tantmaffian på under sin shoppingresa till Umeå. Den satt på en jättetrevlig Björklövensupporter, som inte visste att han snart skulle förneka sitt hjärtas lag.
 
Vi satt och åt en välbehövlig lunch när vi upptäckte en kille vid ett annat bord som hade en grön tröja med gult text, där det stod Skellefteå. Märkligt, tyckte vi, våra färger är ju svart och gult. Men så reste han på sig och budskapet gick fram: Skellefteå finns inte. Det var inte det smartaste påstående vi har sett så vi kände oss manade att upplysa honom om felaktigheten.
Jag gick fram och frågade snällt om jag kunde få ta en bild på hans tröja. Tjejen bredvid honom jublade och han ställde sig villigt upp och poserade. "Tack så mycket", sa jag, "det där var kul." Så gick jag några steg innan jag vände mig om och tillade: "Förresten vi är från Skellefteå så vi finns inte".
 
Sen satt vi bara och såg snälla ut och åt vidare.
Innan killen med sällskap skulle gå, kom han fram till vårt bord, tog oss i hand och bekände att "det är mycket kärlek i det här". Men hur gullig var han? Och hur stränga såg vi ut egentligen? Kolla, visst ser det här ut som en trio fredliga damer:
 
Lite försiktigt förde han fram tesen att Skellefteborna inte har någon humor. Då höll vi på att skratta ihjäl oss. Inte han. Konstigt.
Han menade att vi tog allting på så stort allvar, till och med fajten mellan såväl städernas hockeylag som prestigekampen mellan båda platserna. Han skulle bara veta . . .
Det är en hyllning till de nu bortgångna tvillingbröderna Sten och Georg, att vi varsomhelst, närsomhelst och hursomhelst klämmer till med: Krossa Löven! För det gjorde de. Även om SAIK spelade mot Färjestad. Så kom inte och påstå att vi saknar humor. Varför skulle vi annars åka på shopping till Umeå?
 
Såg förresten att 2013 års ord är "selfie". Struntprat. Årets ord är: eller. Eller?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0