Vem har bitit i tomtens näsa?

 
Jag! Svaret på vem som har bitit i tomtens näsa är jag. Men det var inte i går, om man säger så.
 
Den här tomten fick jag i julklapp av kusin Lasse när jag var, ja, vad ska jag tro, kanske sex-sju år. Den är alltså rätt så gammal. I tomteår räknat, alltså. Men han hänger med. Det är min viktigaste tomte, alla kategorier. Varför han är "misshandlad" vet jag också. Det kan alltså synas vara misshandel men det är faktiskt kärleksbett han har på näsan.
 
Det finns ingen goare näsa. Den är mjuk men har ändå tuggmotstånd, vilket gör att det kliar i tänderna av begär så fort jag ser den. Nuförtiden har jag lärt mig att behärska mig men det har jag, tydligen, inte alltid kunnat.
Vilken tur min dotter har, att hennes näsa är intakt för bland människor har hon den goaste näsan av alla. Man kan ta tag i den, nypa och skruva ihop den till en liten tjorv. Någon glömde märkbart att lägga in lite brosk i hennes näsa - och öron! De kan också vikas ihop i det oändliga. Åtminstone tror jag att det är så fortfarande. Det är ju faktiskt några år sedan jag vågade prova . . .
 
Man får ta det onda med det goda och nu pratar jag inte om vare sig tomten eller dottern. Förstås. Jag avser vissa förhållanden. Det här med plusgrader och avsaknad av snö, nu, några dagar innan jul. Visst är det pest men å andra sidan finns det bakterier som, helt motsägelsefullt, trivs i stark kyla och som, följaktligen, inte sprids lika mycket i blidväder. Å andra sidan är det också mycket råttor i farten, vilka tar sig in i obebodda stugor nu när det inte finns någon snö. Alltså väntas en ökning av råttpestfall. Influensa, vinterkräksjuka, råttpest, vilket väljer du? För det är tydligen å ena sidan men å andra sidan. Kyla, barmark, blidväder, mängder snö . . . Influensaspruta? Handsprit? Munskydd? Isolering?
 
Och alltid till jul!
 
Jag undrar om det inte är den så kallade "Marknaden" som styr det här också. Varningarna kommer tidigare och tidigare, skynda, skynda att handla mat och klappar om, utifall att. (Det är bra för landets ekonomi.) Vänta inte för jesse namn till mellandagsrean för då kan du ligga sjuk och missa alla fynd. Därför kör vi igång mellandagsrean före jul! Enbart för din skull. Skynda, skynda. (Hushållens konsumtion måste öka, det är bra för landets ekonomi.) Och glöm inte att köpa råttfällor!
 
Själv har jag inte tagit någon spruta. Jag isolerar mig inte. Jag dricker inte whisky i förebyggande syfte. Men jag ber till vädrets makter att släppa ner en decimeter fin, luftig snö som lägger sig både på marken och trädens grenar och att kombinera detta med några minusgrader. Det är julstämning jag vill ha! Resten struntar jag i och tänker "what´s ment to be, is ment to be". För så är det ju.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0