Övertid är av ondo

Det händer ibland att jag får lite tid över och det är helt okej. Men om jag får mycket tid över, då kan det ta hus i helsicke!
 
De gånger jag fördriver övertiden med att tänka, brukar det sluta med en förskräckt och oförstående omgivning. I dag har det hänt. Och någon befann sig i skottlinjen.
 
Efter att ha varit ute i snöväder och kallblåst, sa mannen när vi kom in igen att det var "makalöst skönt att vara hemma". Vad då makalöst? Vad menar karln? Egentligen? Hur kan det ordet vara synonymt med någonting bra, fantastiskt, toppen och så vidare? Att vara makalös måste väl ändå innebära ensamhet, tristess, enkelsäng, ja helt enkelt motsatsen.
 
Vem är upphovsman till ordet? För en upphovskvinna kan det inte vara.
Nu har jag tänkt färdigt.
 
I kväll möts de så, giganterna. Om man nu kan säga så om en som är en tvärhand hög. Den andra uppfyller dock kravet, storleksmässigt - Han är Zlatan. Men fotbollsmessigt (obs, ordvits) kan de tydligen mätas med varandra. Säger experterna. Säger inte jag. Men som vanligt håller jag tyst med vad jag tycker. Jag är makalöst diplomatisk.
 
På tal om ord. Har vi talat om det förut? Visst kan man, med ärligt uppsåt, påstå att en mammas engagemang i sina barns uppfostran är verkligen en mors, medan pappans är en fars. Det beror bara på hur man väljer att uttala det. Och det har jag inte gjort, jag har bara skrivit det.
 
Nej, nu har jag visst lite för mycket tid över igen.
 
Har du tur, är jag strängt upptagen i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0